Invloed van spraakgestuurd zoeken op SEO
Spraakgestuurd zoeken verwijst naar zoekopdrachten die worden uitgevoerd met je stem. Spraakgestuurde zoekopdrachten zijn goed voor 20-25% van alle zoekopdracht...
Ontdek 5 essentiële wetten om je website te optimaliseren voor voice search, zoals long-tail keywords, snelle laadtijden, featured snippets en lokale bedrijfsvermeldingen om voorop te blijven in de voice search revolutie.
De opkomst van voice search-technologie heeft onmiskenbaar veranderd hoe gebruikers informatie opzoeken en omgaan met digitale platforms. Nu steeds meer mensen stemassistenten als Amazon Alexa, Google Assistant en Apple’s Siri gebruiken om informatie te zoeken, aankopen te doen en dagelijkse taken te beheren, wordt het voor bedrijven steeds belangrijker om hun online aanwezigheid daarop aan te passen en te optimaliseren.
Voice search optimalisatie gaat verder dan traditionele SEO-methodes en vereist een dieper inzicht in gebruikersgedrag en de nuances van natuurlijke taalverwerking. Dit betekent dat bedrijven zich niet alleen moeten richten op zoekwoorden en meta-tags, maar ook rekening moeten houden met de conversatietoon en context van voice-opdrachten, zodat hun content relevant en goed vindbaar blijft.
Volgens de Voice Search for Local Business Study wordt voice search snel normaal onder Amerikaanse internetgebruikers. Dit zijn de bevindingen:
Uit dezelfde studie blijkt ook dat mensen verschillende apparaten gebruiken voor voice search. Van de deelnemers die in 2017-2018 voice search gebruikten om een lokaal bedrijf te vinden, was 56 procent smartphonegebruiker, 28 procent gebruikte een desktop of laptop, 26 procent een tablet en 18 procent een slimme speaker.
Met de snelle ontwikkeling van voice search en het groeiende aantal gebruikers, wordt verwacht dat deze technologie de komende jaren nog meer impact zal hebben. Zo voorspelde Gartner dat in 2020 dertig procent van de websessies zonder scherm zou plaatsvinden op apparaten als Google Home en Amazon Echo.
Nu het huidige aandeel voice searches in mobiele zoekopdrachten al op 20 procent ligt en stijgt, is het logisch om je website gebruiksvriendelijk te maken voor deze steeds populairder wordende technologie en hoger te scoren in de voice search resultaten.
In dit artikel behandelen we vijf wetten voor iedereen die effectief wil optimaliseren voor voice search, plus tips en adviezen om in te spelen op de behoeften van voice zoekers.
“Voice search en traditionele search verschillen op het gebied van zoekwoorden, omdat voice search meer natuurlijke, conversatietaal gebruikt,” legt Brian Frye uit, digital marketeer bij Proessaywriting. “Een voice search is in feite een gesprek met een apparaat, waardoor de zoektermen langer worden omdat mensen natuurlijker spreken.”
Als we bijvoorbeeld iets in Google intypen, houden we het meestal zo kort mogelijk. Dat komt omdat we geen lange zoekopdracht hoeven te typen; de zoekmachine geeft toch wel relevante resultaten. Zo typen we bijvoorbeeld “koffiebar bij mij in de buurt”, maar zouden zeggen: “Siri/Cortana/Alexa/OK Google, wat zijn de beste koffiebars bij mij in de buurt?” omdat dat natuurlijker klinkt.
Dit brengt ons bij een van de belangrijkste factoren in voice search optimalisatie: long-tail keywords en vraagzinnen.
Deze zijn langer en specifieker dan standaard zoekwoorden en sluiten veel beter aan bij natuurlijk, conversatiegericht taalgebruik. Zie de volgende voorbeelden.
Traditionele zoekwoordzin: “klantenservice software”
Long-tail keywords: “live chat klantenservice software voor webshops,” “beste live klantenservice software voor kleine webwinkels.”
Het optimaliseren van je content met long-tail keywords heeft veel voordelen. Allereerst zijn ze veel specifieker dan algemene “head” keywords, waardoor er minder concurrentie is.
Ten tweede zijn ze relevanter dan algemene zoekwoorden. De eerder genoemde zin “live chat klantenservice software voor webshops” is bijvoorbeeld heel relevant voor een specifieke niche – live chat tools voor online bedrijven – en sluit dus beter aan bij de intentie van de zoeker.
Ten derde kan het gebruik van long-tail keywords het zoekvolume op je site verminderen, maar de kwaliteit van je bezoekers verhogen. Iemand die jouw website vindt via de specifieke zoekterm “live chat klantenservice software voor webshops” is duidelijk meer geïnteresseerd in deze software dan iemand die zoekt op “klantenservice software”, een veel bredere term.
Verken ook de mogelijkheden om je long-tail keywords te verwerken in vraagzinnen die beginnen met Wanneer, Wie, Waar, Welke en Wat.
Een van de belangrijkste factoren voor een goede ranking bij voice search is de snelheid van je website. Het begon allemaal bij Google: op 9 juli 2018 kondigde de zoekgigant aan dat de “speed” update wereldwijd werd uitgerold. Voor websites betekende dit: wie in de voice search resultaten wil staan, moet snel en mobielvriendelijk zijn (omdat veel voice searches op mobiele apparaten plaatsvinden).
Uit vervolgonderzoek blijkt dat voice search resultaten afkomstig zijn van pagina’s die sneller laden. Zo vond een recent onderzoek van Backlinko dat het gemiddelde voice search resultaat laadde in ongeveer 4,6 seconden, 52 procent sneller dan een gemiddelde pagina bij traditionele zoekopdrachten (8,8 seconden).
Omdat paginasnelheid dus cruciaal is, zijn dit de stappen die je moet nemen om dit aspect op orde te krijgen:
De voice search revolutie maakt van Google steeds meer een “antwoordmachine” in plaats van een “zoekmachine”, omdat Google directe antwoorden wil bieden voor een optimale gebruikerservaring. Die directe antwoorden verschijnen als featured snippets: een blok bovenaan de zoekresultatenpagina waarin het antwoord op de vraag van de zoeker wordt getoond.
Hieronder een voorbeeld van een featured snippet als antwoord op de vraag: “Wie is de coach van de New England Patriots?”
Vermelding in snippets vergroot de zichtbaarheid en autoriteit van je site – je bent immers door Google gekozen als voorkeursbron van informatie!
Om de kans te vergroten dat jouw informatie de voorkeursbron wordt, moet je:
Gebruik bijvoorbeeld een tool als Answer the Public om te ontdekken welke long-tail keyword zinnen Google-gebruikers stellen over jouw onderwerp. Hier bijvoorbeeld een vraag-gebaseerde grafiek voor het keyword “voice search”.
Als je content lastig te lezen is voor mensen, zal Google deze niet hoog in de ranglijst zetten (en kom je zeker niet in featured snippets). Dit zijn de belangrijkste manieren om je content voice search-vriendelijk te maken:
Omdat 46 procent van de voice search gebruikers deze functie gebruikt om lokale bedrijven te vinden, is het essentieel om je Google Mijn Bedrijf vermelding te claimen. Bedrijven die dit gedaan hebben, verschijnen in de lokale 3-pack en op Google Maps, zoals hieronder:
Een vermelding is een eenvoudige manier om potentiële klanten je te laten vinden en essentiële bedrijfsinformatie te delen zoals:
Heb je je vermelding nog niet geclaimd, dan ben je minder goed vindbaar in voice search en geef je je concurrenten de kans om voor te lopen op deze groeiende trend. Als steeds meer mensen zoeken met “bij mij in de buurt”, moet jouw bedrijf daar ook tussen staan.
Zo zou een Google-gebruiker jouw bedrijf kunnen zoeken:
De eerste manier is door het product/dienst en de gewenste locatie in te spreken, bijvoorbeeld “Sushi bezorgen in Amsterdam”. In dat geval moet je je website optimaliseren voor lokale zoekwoorden om in de zoekresultaten te verschijnen.
De tweede manier is Google vragen naar bedrijven “bij mij in de buurt”, bijvoorbeeld “Sushi bezorgen bij mij in de buurt”. Om relevante resultaten te tonen voor zulke zoekopdrachten, gebruikt Google de locatie van de gebruiker en Google Mijn Bedrijf vermeldingen. Jouw bedrijf moet daarin opgenomen zijn.
Volg deze tips om de beste kans te maken om gekozen te worden:
Hoewel de toekomst van voice search lastig te voorspellen is, is het duidelijk dat deze trend flink aan terrein wint en voorlopig niet zal afnemen. Nu steeds meer mensen voice search gebruiken om bedrijven of content te vinden, verandert de technologie onze manier van zoeken.
Daarom moet voice search optimalisatie een belangrijk onderdeel zijn van je digitale marketingstrategie. Het kan je veel nieuwe klanten opleveren – dus optimaliseren is een must voor het moderne online bedrijf. Vergeet niet de wetten uit dit artikel te volgen om zeker te weten dat je het goed aanpakt. En onthoud: optimaliseer niet alleen voor Google, maar schrijf vooral voor de mensen die je willen vinden!
Long-tail keywords zijn langere, meer specifieke zinnen die aansluiten bij natuurlijke, conversatietaal. Ze zijn cruciaal voor voice search optimalisatie omdat gebruikers vaak volledige vragen of zinnen inspreken, waardoor jouw content beter aansluit op hun zoekopdrachten.
Snel ladende, responsieve websites worden door zoekmachines verkozen in de voice search resultaten. Uit onderzoek blijkt dat voice search resultaten afkomstig zijn van pagina's die significant sneller laden, wat de gebruikerservaring en zoekposities verbetert.
Featured snippets bieden snelle, directe antwoorden op gebruikersvragen bovenaan de zoekresultaten. Door je content te optimaliseren voor featured snippets vergroot je de kans dat jouw antwoord wordt gekozen bij voice zoekopdrachten.
Nee. Hoewel 20% van de zoekopdrachten via voice gebeurt, geldt traditionele SEO nog steeds voor de meerderheid. Blijf conventionele SEO combineren met voice optimalisatie voor maximaal bereik.
Een geverifieerde Google Mijn Bedrijf-vermelding helpt je bedrijf om gevonden te worden in lokale voice searches, zeker bij 'bij mij in de buurt' vragen. Nauwkeurige en actuele vermeldingen vergroten je vindbaarheid voor voice search gebruikers.
Tom Jager is een professionele blogger. Hij werkt bij A-writer. Hij heeft een diploma in Rechten en Engelse literatuur. Tom heeft talloze artikelen/online tijdschriften geschreven.
Transformeer je SEO-strategie en trek meer klanten aan door te optimaliseren voor de groeiende trend van voice search. Leer concrete stappen om je zichtbaarheid te vergroten.
Spraakgestuurd zoeken verwijst naar zoekopdrachten die worden uitgevoerd met je stem. Spraakgestuurde zoekopdrachten zijn goed voor 20-25% van alle zoekopdracht...
Ontdek hoe je de SEO van je website verbetert met de SEO Core AI ChatGPT Plugin. Deze videotutorial behandelt functies zoals zoekwoordanalyse, concurrentie-inzi...
Verbeter je digitale marketingprestaties door deze tips toe te passen in je contentoptimalisatiestrategieën.