5 Wetten Voor Iedereen Die Wil Optimaliseren Voor Voice Search

5 Wetten Voor Iedereen Die Wil Optimaliseren Voor Voice Search

VoiceSearch SEO DigitalMarketing LocalSEO

De opkomst van voice search-technologie heeft onmiskenbaar veranderd hoe gebruikers informatie opzoeken en omgaan met digitale platforms. Nu steeds meer mensen stemassistenten als Amazon Alexa, Google Assistant en Apple’s Siri gebruiken om informatie te zoeken, aankopen te doen en dagelijkse taken te beheren, wordt het voor bedrijven steeds belangrijker om hun online aanwezigheid daarop aan te passen en te optimaliseren.

Voice search optimalisatie gaat verder dan traditionele SEO-methodes en vereist een dieper inzicht in gebruikersgedrag en de nuances van natuurlijke taalverwerking. Dit betekent dat bedrijven zich niet alleen moeten richten op zoekwoorden en meta-tags, maar ook rekening moeten houden met de conversatietoon en context van voice-opdrachten, zodat hun content relevant en goed vindbaar blijft.

Volgens de Voice Search for Local Business Study wordt voice search snel normaal onder Amerikaanse internetgebruikers. Dit zijn de bevindingen:

  • 46 procent van de voice search gebruikers gebruikt deze functie dagelijks om een lokaal bedrijf te vinden
  • 58 procent van de klanten heeft het afgelopen jaar voice search gebruikt om informatie over een lokaal bedrijf op te zoeken
  • 27 procent van de klanten bezoekt de website van een lokaal bedrijf na een voice search
  • 53 procent van de gebruikers van slimme speakers zoekt dagelijks via spraak.

Uit dezelfde studie blijkt ook dat mensen verschillende apparaten gebruiken voor voice search. Van de deelnemers die in 2017-2018 voice search gebruikten om een lokaal bedrijf te vinden, was 56 procent smartphonegebruiker, 28 procent gebruikte een desktop of laptop, 26 procent een tablet en 18 procent een slimme speaker.

pap-blog-voice-serach-in-the-last-12-months

Met de snelle ontwikkeling van voice search en het groeiende aantal gebruikers, wordt verwacht dat deze technologie de komende jaren nog meer impact zal hebben. Zo voorspelde Gartner dat in 2020 dertig procent van de websessies zonder scherm zou plaatsvinden op apparaten als Google Home en Amazon Echo.

Nu het huidige aandeel voice searches in mobiele zoekopdrachten al op 20 procent ligt en stijgt, is het logisch om je website gebruiksvriendelijk te maken voor deze steeds populairder wordende technologie en hoger te scoren in de voice search resultaten.

In dit artikel behandelen we vijf wetten voor iedereen die effectief wil optimaliseren voor voice search, plus tips en adviezen om in te spelen op de behoeften van voice zoekers.

1. Begin Met Onderzoek Naar Zoekwoorden En Vraagzinnen

“Voice search en traditionele search verschillen op het gebied van zoekwoorden, omdat voice search meer natuurlijke, conversatietaal gebruikt,” legt Brian Frye uit, digital marketeer bij Proessaywriting. “Een voice search is in feite een gesprek met een apparaat, waardoor de zoektermen langer worden omdat mensen natuurlijker spreken.”

Als we bijvoorbeeld iets in Google intypen, houden we het meestal zo kort mogelijk. Dat komt omdat we geen lange zoekopdracht hoeven te typen; de zoekmachine geeft toch wel relevante resultaten. Zo typen we bijvoorbeeld “koffiebar bij mij in de buurt”, maar zouden zeggen: “Siri/Cortana/Alexa/OK Google, wat zijn de beste koffiebars bij mij in de buurt?” omdat dat natuurlijker klinkt.

Dit brengt ons bij een van de belangrijkste factoren in voice search optimalisatie: long-tail keywords en vraagzinnen.

Deze zijn langer en specifieker dan standaard zoekwoorden en sluiten veel beter aan bij natuurlijk, conversatiegericht taalgebruik. Zie de volgende voorbeelden.

Traditionele zoekwoordzin: “klantenservice software”

Long-tail keywords: “live chat klantenservice software voor webshops,” “beste live klantenservice software voor kleine webwinkels.”

Het optimaliseren van je content met long-tail keywords heeft veel voordelen. Allereerst zijn ze veel specifieker dan algemene “head” keywords, waardoor er minder concurrentie is.

Ten tweede zijn ze relevanter dan algemene zoekwoorden. De eerder genoemde zin “live chat klantenservice software voor webshops” is bijvoorbeeld heel relevant voor een specifieke niche – live chat tools voor online bedrijven – en sluit dus beter aan bij de intentie van de zoeker.

Ten derde kan het gebruik van long-tail keywords het zoekvolume op je site verminderen, maar de kwaliteit van je bezoekers verhogen. Iemand die jouw website vindt via de specifieke zoekterm “live chat klantenservice software voor webshops” is duidelijk meer geïnteresseerd in deze software dan iemand die zoekt op “klantenservice software”, een veel bredere term.

Verken ook de mogelijkheden om je long-tail keywords te verwerken in vraagzinnen die beginnen met Wanneer, Wie, Waar, Welke en Wat.

2. Zorg Voor Een Snelle, Responsieve Website

Een van de belangrijkste factoren voor een goede ranking bij voice search is de snelheid van je website. Het begon allemaal bij Google: op 9 juli 2018 kondigde de zoekgigant aan dat de “speed” update wereldwijd werd uitgerold. Voor websites betekende dit: wie in de voice search resultaten wil staan, moet snel en mobielvriendelijk zijn (omdat veel voice searches op mobiele apparaten plaatsvinden).

Uit vervolgonderzoek blijkt dat voice search resultaten afkomstig zijn van pagina’s die sneller laden. Zo vond een recent onderzoek van Backlinko dat het gemiddelde voice search resultaat laadde in ongeveer 4,6 seconden, 52 procent sneller dan een gemiddelde pagina bij traditionele zoekopdrachten (8,8 seconden).

pap-blog-time-to-load-page

Omdat paginasnelheid dus cruciaal is, zijn dit de stappen die je moet nemen om dit aspect op orde te krijgen:

  • Test je website met de gratis PageSpeed Insights tool van Google om te zien hoe je scoort op het Chrome UX-rapport en ontvang optimalisatietips.
  • Doe de Google Mobielvriendelijk test om te checken of je pagina mobielvriendelijk is.
  • Voer een kwaliteitscontrole uit van je webpagina’s met Lighthouse , een automatische tool van Google die prestaties, toegankelijkheid en andere belangrijke rankingfactoren test.

De voice search revolutie maakt van Google steeds meer een “antwoordmachine” in plaats van een “zoekmachine”, omdat Google directe antwoorden wil bieden voor een optimale gebruikerservaring. Die directe antwoorden verschijnen als featured snippets: een blok bovenaan de zoekresultatenpagina waarin het antwoord op de vraag van de zoeker wordt getoond.

Hieronder een voorbeeld van een featured snippet als antwoord op de vraag: “Wie is de coach van de New England Patriots?”

pap-blog-coach-of-new-england-patriots

Vermelding in snippets vergroot de zichtbaarheid en autoriteit van je site – je bent immers door Google gekozen als voorkeursbron van informatie!

Om de kans te vergroten dat jouw informatie de voorkeursbron wordt, moet je:

  • Je SEO richten op long-tail keywords en zoekopdrachten in vraagvorm, want featured snippets komen vaak uit dat soort zoekopdrachten. Zorg dus dat je content antwoorden biedt op veelgestelde vragen over je product/dienst, locatie, bedrijf of branche.
  • Directe promotie van je producten en diensten vermijden. Door content te maken die draait om de lezer, vergroot je de kans op inkomende links, een sterkere online aanwezigheid en vermelding als featured snippet.

Gebruik bijvoorbeeld een tool als Answer the Public om te ontdekken welke long-tail keyword zinnen Google-gebruikers stellen over jouw onderwerp. Hier bijvoorbeeld een vraag-gebaseerde grafiek voor het keyword “voice search”.

pap-blog-voice-search-map

4. Schrijf Voor Mensen, Niet Voor Zoekmachines

Als je content lastig te lezen is voor mensen, zal Google deze niet hoog in de ranglijst zetten (en kom je zeker niet in featured snippets). Dit zijn de belangrijkste manieren om je content voice search-vriendelijk te maken:

  • Focus op long-tail keywords en vraagzinnen. Zoals je al weet, gebruiken voice searches natuurlijke, conversatietaal; schrijf je teksten dus op die manier om je kans op ranking te vergroten (dus geen keyword stuffing of andere klassieke SEO-trucs!).
  • Anticipeer op vragen die op een converserende manier worden gesteld. Mensen willen snel en duidelijk antwoord op hun vragen. Veel bedrijven spelen daarop in met een uitgebreide FAQ-pagina of een blog met hoogwaardige content rondom long-tail keywords en specifieke vragen. Zorg dat jouw site dit ook heeft.
  • Vergeet traditionele SEO-praktijken niet. Voice search is weliswaar in opkomst, maar dat betekent niet dat 100 procent van de zoekopdrachten via voice gebeurt. Google geeft aan dat ongeveer 20 procent van de zoekopdrachten voice-based is; dus traditionele SEO geldt nog voor 80 procent. Een aanzienlijk deel! Optimaliseer dus niet alleen voor voice search.

5. Claim Je Google Mijn Bedrijf Vermelding

Omdat 46 procent van de voice search gebruikers deze functie gebruikt om lokale bedrijven te vinden, is het essentieel om je Google Mijn Bedrijf vermelding te claimen. Bedrijven die dit gedaan hebben, verschijnen in de lokale 3-pack en op Google Maps, zoals hieronder:

pap-blog-google-my-business-listing

Een vermelding is een eenvoudige manier om potentiële klanten je te laten vinden en essentiële bedrijfsinformatie te delen zoals:

  • Adres
  • Openingstijden
  • Producten/diensten
  • Prijsklasse
  • Website
  • Reviews.

Heb je je vermelding nog niet geclaimd, dan ben je minder goed vindbaar in voice search en geef je je concurrenten de kans om voor te lopen op deze groeiende trend. Als steeds meer mensen zoeken met “bij mij in de buurt”, moet jouw bedrijf daar ook tussen staan.

Zo zou een Google-gebruiker jouw bedrijf kunnen zoeken:

De eerste manier is door het product/dienst en de gewenste locatie in te spreken, bijvoorbeeld “Sushi bezorgen in Amsterdam”. In dat geval moet je je website optimaliseren voor lokale zoekwoorden om in de zoekresultaten te verschijnen.

De tweede manier is Google vragen naar bedrijven “bij mij in de buurt”, bijvoorbeeld “Sushi bezorgen bij mij in de buurt”. Om relevante resultaten te tonen voor zulke zoekopdrachten, gebruikt Google de locatie van de gebruiker en Google Mijn Bedrijf vermeldingen. Jouw bedrijf moet daarin opgenomen zijn.

Volg deze tips om de beste kans te maken om gekozen te worden:

  • Zorg dat alle gegevens over je bedrijf kloppen en relevant zijn. Denk aan telefoonnummer, locatie, website, bedrijfsnaam, netnummer en andere details.
  • Werk je vermelding bij zodra er iets verandert. Vergeet je ook maar één detail, dan kan Google je ranking verlagen.
  • Upload kwalitatieve, echte foto’s van je zaak. Veel mensen willen vooraf zoveel mogelijk informatie; de meeste zijn visueel ingesteld en waarderen foto’s van het interieur, exterieur, producten, enzovoort.
  • Moedig tevreden klanten aan om positieve reviews achter te laten. Kijk nog eens naar het plaatje met koffiebars hierboven: alle bedrijven in de lokale 3-pack hebben een 4+ beoordeling. Een goede beoordeling betekent dat je bedrijf populair is. Omdat Google haar gebruikers de beste ervaring wil bieden, worden bedrijven met veel verkeer en positieve reviews getoond.

Conclusie

Hoewel de toekomst van voice search lastig te voorspellen is, is het duidelijk dat deze trend flink aan terrein wint en voorlopig niet zal afnemen. Nu steeds meer mensen voice search gebruiken om bedrijven of content te vinden, verandert de technologie onze manier van zoeken.

Daarom moet voice search optimalisatie een belangrijk onderdeel zijn van je digitale marketingstrategie. Het kan je veel nieuwe klanten opleveren – dus optimaliseren is een must voor het moderne online bedrijf. Vergeet niet de wetten uit dit artikel te volgen om zeker te weten dat je het goed aanpakt. En onthoud: optimaliseer niet alleen voor Google, maar schrijf vooral voor de mensen die je willen vinden!

Veelgestelde vragen

Wat zijn long-tail keywords en waarom zijn ze belangrijk voor voice search?

Long-tail keywords zijn langere, meer specifieke zinnen die aansluiten bij natuurlijke, conversatietaal. Ze zijn cruciaal voor voice search optimalisatie omdat gebruikers vaak volledige vragen of zinnen inspreken, waardoor jouw content beter aansluit op hun zoekopdrachten.

Waarom is websitesnelheid belangrijk voor voice search optimalisatie?

Snel ladende, responsieve websites worden door zoekmachines verkozen in de voice search resultaten. Uit onderzoek blijkt dat voice search resultaten afkomstig zijn van pagina's die significant sneller laden, wat de gebruikerservaring en zoekposities verbetert.

Hoe helpt optimaliseren voor featured snippets bij voice search?

Featured snippets bieden snelle, directe antwoorden op gebruikersvragen bovenaan de zoekresultaten. Door je content te optimaliseren voor featured snippets vergroot je de kans dat jouw antwoord wordt gekozen bij voice zoekopdrachten.

Moet ik me alleen focussen op voice search optimalisatie?

Nee. Hoewel 20% van de zoekopdrachten via voice gebeurt, geldt traditionele SEO nog steeds voor de meerderheid. Blijf conventionele SEO combineren met voice optimalisatie voor maximaal bereik.

Waarom is het claimen van mijn Google Mijn Bedrijf-vermelding essentieel voor voice search?

Een geverifieerde Google Mijn Bedrijf-vermelding helpt je bedrijf om gevonden te worden in lokale voice searches, zeker bij 'bij mij in de buurt' vragen. Nauwkeurige en actuele vermeldingen vergroten je vindbaarheid voor voice search gebruikers.

Tom Jager is een professionele blogger. Hij werkt bij A-writer. Hij heeft een diploma in Rechten en Engelse literatuur. Tom heeft talloze artikelen/online tijdschriften geschreven.

Tom Jager
Tom Jager
Gastschrijver

Boost Je Voice Search Optimalisatie

Transformeer je SEO-strategie en trek meer klanten aan door te optimaliseren voor de groeiende trend van voice search. Leer concrete stappen om je zichtbaarheid te vergroten.

Meer informatie

Invloed van spraakgestuurd zoeken op SEO
Invloed van spraakgestuurd zoeken op SEO

Invloed van spraakgestuurd zoeken op SEO

Spraakgestuurd zoeken verwijst naar zoekopdrachten die worden uitgevoerd met je stem. Spraakgestuurde zoekopdrachten zijn goed voor 20-25% van alle zoekopdracht...

5 min lezen
VoiceSearch SEO +3
Hoe gebruik je de SEO Core AI ChatGPT Plugin?
Hoe gebruik je de SEO Core AI ChatGPT Plugin?

Hoe gebruik je de SEO Core AI ChatGPT Plugin?

Ontdek hoe je de SEO van je website verbetert met de SEO Core AI ChatGPT Plugin. Deze videotutorial behandelt functies zoals zoekwoordanalyse, concurrentie-inzi...

2 min lezen
SEO AI Tools +4

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface