E-mailtemplates voor affiliate marketing - Motiveer inactieve affiliates

E-mailtemplates voor affiliate marketing - Motiveer inactieve affiliates

AffiliateMarketing EmailTemplates AffiliateEngagement InactiveAffiliates

Het efficiënt en succesvol werven van promotors is slechts één onderdeel van het opzetten van een succesvol affiliateprogramma. Het is een veelvoorkomende misvatting onder affiliateprogramma-eigenaren dat de meeste affiliates direct op de dag van aanmelding actief worden, meteen verkopen genereren en actief blijven zolang het programma loopt.

Helaas is het niet zo eenvoudig. Affiliateprogrammabeheerders moeten voortdurend in de gaten houden hoe promotors werken, hun gedrag en de resultaten die ze opleveren, om bij gebrek aan activiteit snel te kunnen reageren en de negatieve gevolgen te minimaliseren.

Uiteraard geldt hetzelfde voor nieuwe promotors – degenen die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van een affiliateprogramma moeten observeren of nieuwe deelnemers daadwerkelijk in actie komen. Hoewel een goed doordacht en correct uitgevoerd onboardingproces voldoende zou moeten zijn om actieve deelname vanaf het begin te waarborgen, ligt het bij affiliates die na een periode van constante en efficiënte inzet inactief worden, minder eenvoudig.

Voordat we ingaan op hoe je inactieve affiliates kunt motiveren, leggen we eerst het verschil uit tussen actieve en inactieve affiliates.

inactieve affiliate

Verschil tussen actieve en inactieve affiliates

Inactieve promotors zijn degenen die geen resultaten meer boeken voor je programma, oftewel ze hebben in een bepaalde periode geen impressies, kliks of verkopen gegenereerd. Daarentegen zijn actieve affiliates degenen die op dit moment jouw producten of diensten effectief promoten en hun doelgroep betrekken. Soms leveren actieve affiliates misschien niet het verwachte resultaat op, maar je kunt nog steeds zien dat ze hun best doen om jouw aanbod onder de aandacht te brengen.

Ook al kan een gebrek aan affiliate-activiteit je wakker houden, onthoud dat het hebben van inactieve affiliates beter is dan helemaal geen affiliates.

Inactieve promotors hebben immers ten minste eerder interesse getoond in het promoten van jouw producten of diensten en zich aangemeld voor je programma. Misschien hebben ze gewoon wat extra ondersteuning, begeleiding of stimulans nodig om hen te overtuigen om verder deel te nemen aan je programma.

Affiliates kunnen om verschillende redenen inactief worden:

  • Ze beschikken niet over de juiste tools om jouw aanbod te promoten.
  • Je biedt ze niet genoeg ondersteuning, noch technisch noch qua content.
  • Ze begrijpen je merk, product of dienst niet goed genoeg.
  • Andere aanbieders boden aantrekkelijkere incentives.

Het is lastig om te achterhalen wat de reden is dat affiliates inactief worden als je niets van hen hoort. Daarom is het het beste om contact op te nemen met affiliates die zijn gestopt met deelnemen aan je programma, te proberen de reden van hun inactiviteit te achterhalen, de situatie in kaart te brengen en van daaruit naar oplossingen te zoeken waarmee je verder kunt en het probleem oplost.

Om je te helpen inactieve affiliates te motiveren, hebben we vijf e-mailtemplates opgesteld die je kunt gebruiken om hen te benaderen en te herinneren aan je programma en de kansen die op hen wachten.

E-mail om inactieve affiliates te motiveren – voorbeelden van onderwerpregels

  • We hebben je al een tijd niet gezien…
  • [product/dienst] wacht op jouw promotie
  • Het is een maand geleden dat we van je hoorden
  • Maak je eerste verkoop binnen [X] dagen en ontvang [Y]
  • [affiliateprogrammanaam] wacht op jou
  • Hoe kunnen we je helpen om [product/dienst] weer te verkopen?
  • Hebben we iets verkeerd gedaan…?

Inactieve affiliates motiveren – ideeën voor e-mailtemplates

Inactieve affiliates motiveren – e-mail 1

Hoi [naam]!

Je bent [X] dagen geleden lid geworden van [affiliateprogrammanaam] en hebt het onboardingproces afgerond, maar je hebt nog geen [kliks/impressies/verkopen] gegenereerd.

Kunnen we iets voor je doen om je te helpen bij het promoten van [product/dienst]?

Laat het ons weten!

Groet,
Het [product-/dienstnaam] Productteam

Inactieve affiliates motiveren – e-mail 2

Hallo [naam],

Je was een van onze meest actieve affiliates in de afgelopen [X] maanden, maar we hebben onlangs gemerkt dat je niet meer actief deelneemt aan [affiliateprogrammanaam].

Wij van het [affiliateprogrammanaam] Team zijn benieuwd wat hiervan de reden is?

We geven om al onze affiliates en willen graag dat jullie allemaal financieel succes behalen en tevreden zijn over onze samenwerking.

Dus als je feedback met ons wilt delen, kun je ervan op aan dat we daar iets mee zullen doen.

We wachten op je reactie,
Het [affiliateprogrammanaam] Team

Inactieve affiliates motiveren – e-mail 3

Beste [naam],

We nemen contact met je op omdat je al een tijdje niet hebt ingelogd op ons [affiliate dashboard naam] en de afgelopen [X] dagen geen verkopen hebt gegenereerd.

Zou je ons willen vertellen wat je tegenhoudt om [producten/diensten] te promoten?

Heb je alle materialen die je nodig hebt? Werkt het [affiliate dashboard naam] naar behoren? Of heb je misschien last van een hoge werkdruk?

Weet dat we je met elk van deze of andere problemen kunnen helpen, dus als je onze ondersteuning nodig hebt, wacht dan niet langer en neem contact met ons op door deze e-mail te beantwoorden.

We kijken ernaar uit om weer met je samen te werken!

Groet,
[naam en functie van de verzender]

Inactieve affiliates motiveren – e-mail 4

Hoi [naam],

Het is [X] dagen geleden sinds je actief [producten/diensten] hebt gepromoot.

We weten niet waarom je bent gestopt met deelnemen aan [affiliateprogrammanaam], maar we zijn ervan overtuigd dat het volgende aanbod je zal motiveren om het juiste te doen en weer een actief deel van onze familie te worden.

Laten we meteen ter zake komen.

We geven je [X bedrag] te besteden aan [reizen/jouw producten of diensten/Amazon/etc.] als je vóór [datum] [Y verkopen/kliks/impressies] genereert.

Groet,
Het [affiliateprogrammanaam] Team

Inactieve affiliates motiveren – e-mail 5

Hoi [naam],

Herinner je je ons nog? Het is een tijd geleden sinds je je laatste [verkoop/klik/impressie] hebt gegenereerd voor [affiliate marketingprogramma].

We zijn er zeker van dat iets belangrijks je bezig heeft gehouden en je ervan heeft weerhouden om recent [producten/diensten] te promoten.

Tegelijkertijd geloven we dat ons programma een van de beste op de markt is en dat we je iets kunnen bieden waardoor je graag weer wilt meedoen.

Wat vind je van het volgende aanbod?

Je ontvangt een bonus van [X]% als je je eerste verkoop doet binnen [Y] dagen na ontvangst van deze e-mail.

Het enige wat je hoeft te doen is weer inloggen op het [affiliate dashboard naam], onze promotiematerialen downloaden en opnieuw [product/dienst] promoten zoals je gewend was.

Mocht er toch iets anders zijn waardoor het lastig is om deel te blijven nemen aan [affiliateprogrammanaam], laat het ons weten en we doen er alles aan om je te helpen!

Groet,
[naam en functie van de verzender]

Veelgestelde vragen

Wat is de definitie van een inactieve affiliate?

Een inactieve affiliate is een promotor die is gestopt met het actief promoten van jouw producten of diensten en dat gedurende een bepaalde periode niet heeft gedaan.

Hoe snel moet ik reageren nadat een affiliate inactief wordt?

Het is het beste om snel te reageren wanneer een promotor stopt met deelnemen aan je programma, dus wacht niet langer dan een maand nadat een affiliate inactief is geworden.

Wanneer moet ik een affiliate als vertrokken beschouwen?

Als een affiliate zich niet heeft afgemeld voor je programma maar drie maanden of langer inactief blijft, kun je ervan uitgaan dat deze persoon je programma heeft verlaten.

Motiveer je inactieve affiliates vandaag nog

Gebruik professioneel samengestelde e-mailtemplates om inactieve affiliates opnieuw te betrekken en het maximale uit je affiliateprogramma te halen met Post Affiliate Pro.

Meer informatie

De 6 beste promotiematerialen voor je affiliates
De 6 beste promotiematerialen voor je affiliates

De 6 beste promotiematerialen voor je affiliates

Enkele handige tips over welke merkgebonden promotiematerialen je aan je affiliates kunt geven om hun werk makkelijker te maken en hun productiviteit te verhoge...

7 min lezen
AffiliateMarketing PromotionalMaterials +4
Wil je de affiliate-verkoop verhogen? Dit moet je weten
Wil je de affiliate-verkoop verhogen? Dit moet je weten

Wil je de affiliate-verkoop verhogen? Dit moet je weten

Bouw een bron van passief, terugkerend inkomen op met een affiliateprogramma. Begin met het verdienen van hogere commissies! Leer hoe - meer in het artikel!

6 min lezen
AffiliateMarketing AffiliateSales +5
Hoe word je geaccepteerd door affiliate netwerken
Hoe word je geaccepteerd door affiliate netwerken

Hoe word je geaccepteerd door affiliate netwerken

Ontdek 5 essentiële tips om je kansen op acceptatie door affiliate netwerken te vergroten. Leer hoe je je website optimaliseert, relevante programma's kiest en ...

7 min lezen
AffiliateMarketing AffiliateNetworks +3

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface