Hoe B2B Affiliate Marketing Gebruiken om Leadgeneratie te Stimuleren
Als jouw bedrijf zich richt op B2B-verkoop, is er één strategie die je waarschijnlijk over het hoofd hebt gezien: affiliate marketing. Leer meer over hoe je B2B...
Ontdek 6 bewezen leadgeneratie-tactieken voor affiliate marketing, waaronder e-mailmarketing, bloggen, netwerken, gated content, referrals en consistentie om meer gekwalificeerde leads en sales te genereren.
Leadgeneratie is een eeuwenoude praktijk. Leadgeneratie is een marketingstrategie die potentiële klanten verleidt om interactie aan te gaan met jouw merk . Om je bedrijf te verkopen, identificeer je potentiële kopers met behulp van een van de zes marketingtechnieken die in dit artikel worden genoemd en moedig je ze aan om je website te bezoeken. Doorgaans kun je leads genereren via diverse strategieën, waaronder: e-mailcampagnes, affiliate marketing , call-to-action knoppen via social media posts, contentmarketingcampagnes, advertenties, enzovoorts. Het is aan te raden om je klantrelatiebeheer (CRM) data te analyseren om de beste strategie te bepalen op basis van je doelgroep en bedrijfsmodel.
Identificeer je doelgroep en hun koopgedrag en pas vervolgens minimaal één marketingstrategie toe om ze naar de website van je bedrijf te leiden om leads te genereren.
Stel dat jij, als ondernemer, een affiliate marketing programma hebt opgezet en samenwerkt met een social media persoonlijkheid die goede relaties heeft opgebouwd met haar eigen klanten. Wat kan jouw bedrijf doen om te profiteren van deze potentiële klanten en ze door je marketingfunnel te leiden? Door hun koopreis te beschrijven terwijl ze over je product(en) praten en je bedrijfslinks op hun website of profielen plaatsen, kan je affiliate partner hoogwaardige leads voor je genereren. Het is een uitstekende manier om een doelgroep te bereiken die anders misschien koude leads zouden zijn, door gebruik te maken van een vertrouwde internetpersoonlijkheid die zij volgen en zo hun reis door de salesfunnel te laten starten.
Nu je een affiliate marketeer aan je zijde hebt, kunnen jullie samen relatiemarketing inzetten, waarbij je de nadruk legt op de klantbeleving en service om de klant te behouden. Zo verhoog je het aantal leadconversies en de omzet van je bedrijf, en ook de commissie die je ontvangt via het affiliate programma.
Je kunt je marketingteam ook aanmoedigen om te profiteren van zoekmachinefuncties door hun kennis van zoekmachineoptimalisatie (SEO) te gebruiken om warme leads aan te trekken en mogelijk zelfs hete leads te vangen.
Met Key Performance Indicators (KPI’s) kun je de doelstellingen van je bedrijf vertalen naar concrete acties die tastbare resultaten opleveren. Post Affiliate Pro biedt verschillende belangrijke prestatie-indicatoren die je kunt overwegen om je bedrijf te laten groeien. De metrics zijn gekoppeld aan de marketingfunnel die je gebruikt om leads te genereren, en uiteindelijk zal daaruit ook omzet voortkomen.
Je bent waarschijnlijk al bekend met call-to-action knoppen; de click-through rate (CTR) metric is de logische volgende stap. Met CTRs kun je berekenen hoeveel mensen op jouw CTA’s hebben geklikt in e-mails, advertenties en landingspagina’s.
Bekijk de landingspagina van Post Affiliate Pro:
Een CTR meet het aantal bezoekers dat op deze pagina komt (of dat nu via een advertentie, blogpostlinks, e-mail, zoekmachine of anderszins gebeurt) en berekent vervolgens het aantal klikken op elke CTA-knop.
Zorg ervoor dat je boeiende content op je site houdt, vooral op de landingspagina, om je doelgroep aan te spreken.
De conversieratio-metric laat je salesteam zien welk percentage van de bezoekers van je website een gewenst doel voltooit (een conversie wordt) in vergelijking met degenen die je site gewoon bekijken en dan weer vertrekken.
Het is belangrijk om waardevolle content op je site te hebben, evenals een overtuigend CTA-ontwerp en de juiste plaatsing die een potentiële klant aantrekt. Door marketingstrategieën te implementeren zoals affiliate campagnes of social media engagement, vergroot je de kans dat je leads klanten worden.
Als de bezoeker niet geïnteresseerd is om verder te klikken na het zien van je landingspagina, zullen je analyses dat laten zien en moet je uitzoeken waarom. Heb je relevante content geschreven, of is je content niet waardevol genoeg?
Hieruit volgt de subcategorie: bounce- en exit-ratio’s, maar de bounce rate wordt vrijwel direct in dit deel van de blog genoemd. Het aantal bezoekers van een enkele pagina van een website wordt berekend en gedeeld door het totale aantal bezoekers van de hele site.
Nu moet je overwegen hoe lang gebruikers op je website blijven. Bezoekers starten hun sessie bij binnenkomst en eindigen deze door te vertrekken of na 30 minuten inactiviteit. Een gemiddelde sessie kan dus variëren van een paar seconden tot zolang als nodig is om een aankoop te doen. Op deze manier kan je salesteam bepalen hoe lang anonieme bezoekers gemiddeld op je website doorbrengen en kun je verschillende marketingtools inzetten om je leadgeneratiestrategie te verbeteren, zodat je website aan de behoeften van elke potentiële koper voldoet.
Laten we nu verschillende soorten leads bespreken. In het begin zijn er ongekwalificeerde leads met slecht gedefinieerde problemen, die geen budgetcontrole of aankoopbevoegdheid hebben. Met de juiste strategie kunnen deze gekwalificeerde leads worden, maar voor nu focussen we op gekwalificeerde leads: iedereen die je vrijwillig informatie geeft en mogelijk klant kan worden. Er is geen standaardcriterium, want elk bedrijf verleidt prospects op zijn eigen manier, maar om als gekwalificeerde lead te gelden, moet de persoon de informatie hebben gegeven waar jouw bedrijf naar op zoek is. E-maillijsten kopen en een koude e-mail sturen is niet de manier waarop je dit soort leads verkrijgt.
Het beste is om gekwalificeerde leads te benaderen met de mindset van iemand die het digitale marketingfunnel begrijpt – categoriseer deze leads als marketing qualified en sales qualified leads.
Marketing qualified leads (MQL) worden gezien als de eerste kwalificatiefase. Zolang MQL’s informatie geven zoals hun bedrijfsnaam, e-mailadres, enzovoorts, voldoen ze aan de minimale vereisten om verder de salesfunnel in te gaan voor verdere evaluatie, wat het begin markeert van het converteren van leads naar klanten.
De volgende stap is de sales qualified lead (SQL). Een lead die genoeg informatie heeft verstrekt voor sales outreach wordt nu een SQL genoemd. Een SQL krijgt een persoonlijk sales-follow-up en wordt daarom als waardevol beschouwd. SQL’s hebben mogelijk meer specifieke informatie gegeven, zoals hun budget, de grootte van hun bedrijf en hun rol daarin, of ze hebben een verhoogde interesse in je product getoond. Nieuwe leads kunnen ook snel SQL worden als ze op je doelwitlijst staan na bijvoorbeeld een social media marketingcampagne, waardoor je een hogere commissieratio krijgt.
Lees meer over lead tracking met Post Affiliate Pro
Dat is genoeg over leads, laten we ter zake komen. Uiteindelijk ben je bij Post Affiliate Pro gekomen om meer te leren over leadgeneratie. Overleg met je salesteam over de verschillende online kanalen die je tot je beschikking hebt om te ontdekken welke tactieken het meest effectief zijn voor jouw bedrijf.
Als het gaat om koude e-mailcampagnes of het onderhouden van contact met huidige of vorige klanten, onderschat dan nooit de invloed die e-mail kan hebben op de salescyclus. Je hebt toegang tot tal van leadgeneratie tools die als e-mailprovider kunnen fungeren, dus bepaal waarom je deze campagne wilt opzetten. Waarom wil je potentiële leads benaderen? Is het om een salespitch te doen, of om meer leads te genereren? Je doelen bepalen de inhoud van je e-mailmarketingstrategie.
In je e-mail kun je exclusieve aanbiedingen overwegen zoals kortingen, referrals, e-books, alles om klanten terug naar je website te krijgen. Vergeet niet CTA’s toe te voegen; het is essentieel voor je bedrijf én de potentiële klanten dat CTA-links/knoppen in je e-mail aanwezig zijn.
Voor meer suggesties zijn er andere stappen die je kunt onderzoeken voordat je je e-mailmarketingcampagne start. Het is al vaak gezegd: e-mail is de onbetwiste koning voor B2B-marketeers.
Wil je dat je bedrijf groeit, werk dan ook aan zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zorg voor meer verkeer met contentmarketing. Hier komen blogposts en, in mindere mate, whitepapers om de hoek kijken. Hoe doe je dat? Je kunt outbound marketing toepassen door regelmatig blogs te plaatsen. Nieuwsbrieven met blogfragmenten kunnen verkeer naar je site sturen en links opbouwen en je kunt freemium-producten aanbieden of couponcampagnes uitvoeren.
Onderdeel van het marketingproces is bepalen waar je over blogt. Schrijf over onderwerpen die je bedrijf behandelt. Post Affiliate Pro heeft bijvoorbeeld talloze artikelen over online tools, lead nurturing en handleidingen die ze gebruiken en aanbieden aan potentiële klanten. Vergeet niet dat het onderhouden van evergreen content je kan helpen om boven je concurrenten uit te steken.
Naast bloggen en bloggers laten bijdragen, kun je ook affiliates, influencers , critici, journalisten, enzovoorts overwegen om een merk op te bouwen en een concurrentievoordeel te behalen. Het is voordelig om actief te zijn op social mediaplatforms zoals Instagram, omdat je advertenties dan gerichter zijn op specifieke klanten waarmee je kunt interageren. Op basis van de rapportages kun je een specifieke buyer persona nauwkeuriger targeten (of je moet je strategie misschien opnieuw richten).
Bedrijven gebruiken ook influencer marketing om nieuwe klanten aan te trekken, omdat het werkt als een aanbeveling van iemand met een groot eigen bereik op social media.
Houd rekening met de verschillen tussen een influencer en een affiliate marketingcampagne . Beide zijn populaire methoden, maar er is een verschil in hoe ze betaald worden en wat hun specifieke marketingdoelen zijn. Influencers moeten merkbekendheid vergroten en affiliate netwerken zijn bedoeld voor kosteneffectieve acquisities, uitgerust met hun eigen affiliate link die zakelijke leads naar jouw bedrijf sturen – meestal met korting. Dit levert een passief inkomen op voor zowel jou als de affiliate, terwijl jij je kunt richten op andere online marketingstrategieën.
Een gekwalificeerde lead die een opt-in formulier op jouw site heeft ingevuld, moet toegang krijgen tot online materiaal om een stap dichter bij een aankoop te komen. Je kunt deze leads een exclusief kijkje geven in de content die je aanbiedt, of dat nu een e-mailadres is of iets anders. Het is waarschijnlijker dat gebruikers je site vinden via een blogpost die via een zoekmachine of social media is gevonden wanneer er gated content beschikbaar is. Bij B2B-marketing trekken eenvoudige links en advertenties meestal de meeste aandacht, wat resulteert in meer gekwalificeerde prospects.
Voor inbound marketing is gated content geen content voor koude leads, en het zit ook niet achter een betaalmuur. Het vereist simpelweg dat lezers een actie ondernemen, zoals zich aanmelden voor een gratis proefperiode bij Post Affiliate Pro.
Als je je gated content wilt strategiseren, zijn er hier 5 voorbeelden die je kunt overwegen.
Mond-tot-mondreclame is nog steeds een zeer bruikbare vorm van reclame. Het concept van klantverwijzingen lijkt erg op influencer marketing, want beide zijn succesvolle leadgeneratiecampagnes. Klanten kunnen een potentiële lead naar je doorverwijzen op basis van een relatie die ze hebben met familie of vrienden. Bij B2C-marketing is dit een handige techniek.
Een gestage stroom leadgeneratie-content betekent dat je regelmatig content plaatst op je site en e-mails verstuurt. Zoekmachines worden regelmatig bijgewerkt met nieuwe informatie en zoekwoorden, dus je moet je extra richten op je inbound marketingstrategie, zoals hierboven beschreven, om te blijven bestaan.
Wanneer een affiliate publisher helpt bij het genereren van een verkoop via zijn website, ontvangt hij een deel van de opbrengst. Als het verkooppercentage stijgt, opent het koopvenster en stijgt de omzet ook; dat is een goede return on investment (ROI) voor jou.
Hoe kun je profiteren van een effectieve strategie? Je moet sterke klantrelaties opbouwen en onderhouden, zodat je een soort sociale autoriteit wordt in de ogen van je klanten. Leads zullen sneller converteren als mensen jou (of je affiliate partner) vertrouwen. Om toekomstige klanten aan te trekken kunnen affiliates een blog, B2B-marketeers, YouTube, Twitter en andere social mediakanalen inzetten – door links en informatie over jou, de affiliate marketeer , te posten.
Andere leadgeneratie-tactieken zijn het onderzoeken van zoekwoorden om je SEO te verbeteren, samenwerken met B2B-bedrijven en advertentiekanalen (betaalde advertenties en SEO-marketing). Het doel van elke strategie is om leads door de salesfunnel te leiden, waardoor je conversieratio en winstmarge stijgen.
Hier vind je ook een lijst met geheimen om je te helpen meer geld te verdienen.
Met een B2B marketing affiliate partner kun je je beter richten op je strategie en je ROI maximaliseren. Affiliate management software-aanbieder Post Affiliate Pro biedt leadgeneratie-tools om B2B-leads te verhogen. Als affiliate merchant bepaal je zelf wat het beste is voor jouw bedrijf.
Beperk jezelf niet tot één marketingstrategie. Zowel uitgaande als inkomende leads kun je genereren met e-mail outreach tools, bloggen, influencers voor B2C-marketing en zoekwoordenonderzoek om je ideale klanten te vinden.
Leads zijn potentiële consumenten. Minstens één van de marketingkanalen die een bedrijf gebruikt om bezoekers om te zetten in leads, heeft de interesse van een bezoeker gewekt en de lead overweegt het product van het bedrijf. Een marketing lead kan snel een echte klant worden, waardoor je bedrijf kan voortbestaan.
Er zijn talloze manieren om leads te genereren: affiliate marketing, samenwerken met influencers, regelmatig bloggen, e-mailcampagnes, enzovoorts. Door enkele van deze marketingstrategieën consequent toe te passen, verkrijg je meer leads.
Er kunnen verschillende marketingstrategieën gebruikt worden, zoals samenwerken met een affiliate partner, SEO-onderzoek doen, bloggen, advertenties kopen, enzovoorts. Houd je statistieken regelmatig goed in de gaten en blijf consequent in je aanpak om controle te behouden en te zien hoe de verschillende methoden je bedrijf beïnvloeden.
Terwijl leadgeneratie zich richt op het vinden van nieuwe leads, focust lead nurturing op het opbouwen van een sterke relatie met de consument en deze om te zetten in een loyale klant.
Marketing qualified leads en sales qualified leads.
Een lead in affiliate marketing verwijst naar een potentiële klant die interesse heeft getoond in een product of dienst door een specifieke actie te ondernemen, zoals zich inschrijven voor een nieuwsbrief, een contactformulier invullen of meer informatie aanvragen. Deze leads zijn waardevol voor affiliate marketeers omdat ze mogelijk kunnen worden omgezet in betalende klanten.
David is een contentmaker die zich richt op affiliate programma's en marketingstrategieën om anderen te helpen zich te ontwikkelen en te groeien binnen de affiliate marketing industrie.
Ontgrendel het potentieel van je affiliate marketingprogramma met deze krachtige leadgeneratie strategieën en tools van Post Affiliate Pro.
Als jouw bedrijf zich richt op B2B-verkoop, is er één strategie die je waarschijnlijk over het hoofd hebt gezien: affiliate marketing. Leer meer over hoe je B2B...
Ontdek hoe je leads kunt genereren met minimaal websiteverkeer dankzij de deskundige strategieën van Neil Patel. Leer hoe je lead magnets maakt en promoot, ze k...
Een lead in affiliate marketing betekent een actie die door een bezoeker wordt uitgevoerd. In het pay-per-lead-betaalmodel verdienen affiliates een commissie vo...