
10 Redenen waarom jouw kleine bedrijf moet starten met een affiliate programma
Ontdek de voordelen van het starten van een affiliate programma voor jouw kleine bedrijf. Leer waarom deze marketingstrategie je verkopen kan verhogen en je ber...
Leer hoe je succesvol een affiliateprogramma lanceert voor je kleine bedrijf met deze stapsgewijze gids. Ontdek hoe je niches aanspreekt, affiliates motiveert en kwalitatieve content maakt om groei te stimuleren en nieuwe doelgroepen te bereiken.
Een eigen klein bedrijf hebben kan een van de moeilijkste carrièreroutes zijn die er zijn. Eigenaren van kleine bedrijven moeten vaak tientallen petten dragen, waarvan de meeste totaal onbekend zijn.
Een van die petten waar veel kleine bedrijven moeite mee hebben, is marketing. Gericht verkeer genereren is letterlijk de levensader van elk bedrijf, maar de meeste kleine ondernemers weten niet goed hoe ze dit moeten aanpakken. Het is extra lastig omdat er letterlijk tientallen manieren zijn om verkeer te genereren en leads binnen te halen.
De manier waar ik het over wil hebben, is mijn persoonlijke favoriet. Het is goed voor meer dan vijftig procent van alle verkopen in mijn bedrijf en is bovendien zeer risicomijdend.
Affiliate marketing kan letterlijk op elke niche of branche worden toegepast. Ik geef verschillende cursussen over affiliate marketing en heb studenten in allerlei sectoren.
Zelf promoot ik vooral B2B-producten zoals software, maar ik heb studenten die digitale cursussen, fysieke producten, bureaus, lidmaatschappen, evenementen, boeken en meer promoten.
Een paar jaar geleden kondigde Amazon (ik denk dat we ze allemaal wel kennen) aan dat meer dan 40% van hun verkopen afkomstig was van affiliates. Dat betekent dat affiliate marketing waarschijnlijk hun belangrijkste bron van verkeer en omzet is.
Voor mij persoonlijk komt bijna 70% van al mijn digitale cursusverkopen uit mijn affiliateprogramma. Ook heb ik tienduizenden nieuwe potentiële klanten aan mijn e-maillijst toegevoegd doordat zij werden doorverwezen naar mijn site en zich inschreven voor gratis aanbiedingen.
Sterker nog, meer dan 80% van de bedrijven maakt gebruik van een vorm van affiliateprogramma. Vrijwel elk gevestigd merk ter wereld behoort tot die 80%. Waar vind je anders een marketingkanaal dat je alleen geld kost als het daadwerkelijk geld oplevert?
Hoewel ik dol ben op affiliate marketing en het elke dag doe, betekent dat niet dat het voor elk bedrijf geschikt is. Er zijn zeker een paar nadelen om rekening mee te houden.
Het grootste nadeel dat de meeste merken ervaren, is verlies van controle. Zodra je affiliates jouw merk laat promoten, heb je niet langer controle over de boodschap of de branding. Uiteraard wel voor je eigen campagnes en websites, maar affiliates kunnen soms dingen doen of zeggen die je merk kunnen schaden.
De meeste bedrijven die zich hier zorgen over maken, lossen dit op door heel selectief te zijn in wie ze hun producten laten promoten. Het nadeel daarvan is dat je nu tijd moet besteden aan het beoordelen van aanmeldingen en het kiezen van de juiste kandidaten.
Merken moeten ook goed hun cijfers kennen. Als ze zich niet bewust zijn van hun winstmarges, kunnen ze merken dat ze affiliates meer betalen dan ze zich kunnen veroorloven, en ontdekken dat ze eigenlijk verlies lijden op elke klant die via affiliates binnenkomt.
Dat gezegd hebbende: als een bedrijf een stevige grip heeft op zijn merk en cijfers, kan het geweldige dingen bereiken en volledig nieuwe doelgroepen aanboren met een goed opgezet affiliateprogramma.
Veel bedrijven maken de fout te denken dat affiliates vanzelf komen als ze een affiliateprogramma opzetten. Dat zou mooi zijn, maar laten we eerlijk zijn, niets in het leven gaat zo makkelijk.
Affiliate marketeers moeten net als iedereen gemotiveerd worden. Als 80% van de bedrijven een affiliateprogramma heeft, is het waarschijnlijk dat minstens één van je concurrenten affiliates probeert te werven. Zo zet je een programma op dat echt succesvol is.
Hoe start je een affiliateprogramma voor je kleine bedrijf
Ik vraag bedrijven vaak voor wie hun product bedoeld is en dan hoor ik “voor iedereen”. Helaas is dat zelden een goede strategie. Het is juist belangrijk om je te richten op een specifieke niche. Dat betekent dat je een heel specifieke groep mensen kiest. Zo kun je je boodschap, branding en affiliaterelaties helemaal op die doelgroep afstemmen.
Bedenk dus in deze fase wie het meeste baat heeft bij jouw product. Je kunt dit op talloze manieren indelen: geslacht, interesse, leeftijd, enzovoort. Hoe specifieker je bent, hoe beter je die groep kunt bedienen, en hoe makkelijker het wordt om affiliates in die niche te vinden.
Voordat je affiliates benadert, moet je bedenken wat je precies aanbiedt. Onthoud: je moet ze motiveren! Zij hebben een publiek en jij hebt dat publiek nodig. Helaas zijn er veel andere producten die ze kunnen promoten, dus jij wilt dat ze voor JOU kiezen. Ik krijg dagelijks meerdere berichten van mensen die willen dat ik hun producten promoot. De meeste worden niet gekozen.
De aanbiedingen die ik kies, zijn royaal met commissies en extra royaal voor affiliates die uitzonderlijk presteren.
Hieronder zie je een auto die ik heb gewonnen via één affiliateprogramma. De auto kost $500 per maand en was een incentive als ik 100 actieve gebruikers naar een bepaalde software kon brengen. Het mooie van dit soort incentives is dat je ze alleen hoeft te geven aan de allerbeste, maar dat ze honderden andere affiliates motiveren om hetzelfde te proberen.
Andere aanbiedingen waar ik van hou zijn terugkerende commissies (dus als de klant blijft kopen, blijf je affiliates betalen) en schaalbare commissies. Schaalbare commissies betekenen dat je een laag percentage uitkeert aan affiliates die weinig binnenbrengen, en een hoger percentage aan affiliates die veel presteren.
De volgende stap is vrij eenvoudig, want die influencers die jouw affiliates kunnen worden, zijn al actief online. Er zijn veel gratis manieren om ze te vinden, afhankelijk van het platform. Vrijwel elk sociaal mediakanaal heeft software die de meest invloedrijke gebruikers in elke categorie opspoort. Daarna is het een kwestie van contact leggen en incentives aanbieden op een manier die echt motiveert.
Webscraping is ook een effectieve methode om affiliates te vinden. Je kunt bijvoorbeeld data verzamelen van Instagram-profielen of YouTube-kanalen van alle influencers die bepaalde accounts volgen of specifieke hashtags gebruiken. Daarnaast kun je relevante en correcte contactgegevens van affiliates verzamelen en deze direct naar je CRM of andere marketingtools sturen. Om te beginnen raden we aan eens te kijken naar een web scraping gids .
Mijn favoriete affiliateprogramma’s doen er alles aan om mijn werk zo makkelijk mogelijk te maken. Dat doen ze door mij kwalitatieve content te bieden die ik kan gebruiken.
Sommige programma’s geven toegang tot een beeldbank voor social media posts. Andere bieden gratis trainingen aan die ik met mijn publiek kan delen. Weer anderen sturen voorbeeldmails die ik snel kan aanpassen en naar mijn mailinglijst kan sturen.
Het punt is: hoe makkelijker je het maakt om je product te promoten, hoe groter de kans dat affiliates dat ook echt doen.
Ik geef al mijn affiliates toegang tot banners , voorbeeldmails en zoveel mogelijk data. Ook zet ik ze op een speciale mailinglijst zodat ik ze op de hoogte kan houden van veranderingen in het bedrijf of het affiliateprogramma.
Vergeet niet dat dit een doorlopend proces is. Je hebt iemand nodig die consequent alle stappen blijft uitvoeren. Van het maken van goede content voor je affiliates, tot het blijven werven van nieuwe affiliates.
Als je eenmaal genoeg promoters in een niche hebt, kun je doorgaan naar een andere niche waar jouw producten een oplossing bieden, en het hele proces opnieuw starten.
Onthoud: affiliate marketeers zijn mensen en mensen willen gewaardeerd worden. Ik kan niet tellen hoe vaak ik een product extra ben gaan pushen, alleen maar omdat ik een klein kerstpakketje of een verjaardagswens kreeg van het bedrijf. Misschien klinkt dat wat cliché, maar het is menselijk om positief te reageren op waardering.
Het tegenovergestelde geldt ook: als affiliates zich genegeerd voelen, zullen ze minder snel promoten. Zelfs iets simpels als wekelijkse updates of kleine maandelijkse wedstrijden en incentives kunnen een groot effect hebben. Het kost het bedrijf weinig, maar zorgt ervoor dat jouw producten top-of-mind blijven bij affiliates.
En natuurlijk de gouden regel: betaal je affiliates altijd op tijd. Als je hun vertrouwen verliest, is het heel moeilijk dat terug te winnen.
Zoals met alles in het leven zijn er onderweg uitdagingen. Affiliates zijn mensen en mensen zijn niet altijd even betrouwbaar. Je zult waarschijnlijk ooit een affiliate tegenkomen die probeert misbruik te maken van je bedrijf. Dat hoort bij het spel. Wees gerust: de meeste affiliates zijn eerlijk en laat een enkele rotte appel het niet verpesten.
Je kunt ook merken dat sommige affiliates je merk en reputatie schaden met de content die ze plaatsen of de manier waarop ze je producten promoten. Onthoud: je merk is altijd belangrijker dan één enkele affiliate.
De logistiek van het opzetten van je affiliateprogramma kan verwarrend zijn, afhankelijk van de software die je kiest. Als affiliate en als bedrijf dat affiliates inzet, heb ik bijna alle software op de markt geprobeerd.
Sommige software frustreert me voortdurend. Affiliates willen toegang tot data! Ze moeten weten wat werkt en wat niet werkt. Welke content aanslaat en mensen aantrekt. Ze kunnen hun werk niet goed doen als ze niet weten waar hun sterke en zwakke punten liggen.
Aan de andere kant wil jij als bedrijf ook data. Je wilt weten welke affiliates het goed doen en hoe ze dat doen. Je wilt affiliates kunnen opsporen die de regels overtreden en misbruik maken van je bedrijf. Het belangrijkste: je wilt genoeg data om goede beslissingen te nemen over incentives en de toekomst van je affiliateprogramma.
Dat alles vind je bij Post Affiliate Pro .
Hoewel het opzetten van een affiliateprogramma, net als alles, voor- en nadelen heeft, geloof ik dat de voordelen veel zwaarder wegen. De wereld beweegt steeds meer naar een influencer model, waarbij bedrijven enorme doelgroepen kunnen bereiken voor relatief weinig geld door samen te werken met de juiste influencers en partnerschappen.
Omdat de advertentiekosten blijven stijgen, is een affiliateprogramma een krachtige manier om precies de doelgroep te bereiken die je wilt — voor een fractie van de kosten.
Affiliateprogramma's kunnen je helpen gericht verkeer te genereren, nieuwe doelgroepen te bereiken en je verkoop te verhogen, terwijl het risico minimaal is omdat je alleen betaalt wanneer er resultaat wordt geleverd. Meer dan 80% van de bedrijven gebruikt een vorm van affiliateprogramma.
Veelvoorkomende uitdagingen zijn het verlies van controle over de merkboodschap, de noodzaak om zorgvuldig affiliates te selecteren, zorgen voor winstgevendheid en het onderhouden van goede relaties en tijdige betalingen met affiliates.
Bepaal je nichemarkt en zoek naar influencers of marketeers met een publiek dat aansluit bij jouw ideale klant. Bied concurrerende incentives om top-performende affiliates aan te trekken en te motiveren.
Voorzie affiliates van hoogwaardige content, banners, voorbeeldmails en regelmatige updates. Hoe makkelijker je het maakt voor affiliates om je producten te promoten, hoe groter de kans dat ze succesvol zijn.
Spencer Mecham is een affiliate marketeer en cursusmaker. Hij houdt van affiliate marketing en de win-win-win situatie die het creëert.
Ontdek hoe Post Affiliate Pro je kan helpen om een succesvol affiliateprogramma op te zetten en te beheren voor je bedrijf. Plan een gratis demo en begin vandaag nog met groeien.
Ontdek de voordelen van het starten van een affiliate programma voor jouw kleine bedrijf. Leer waarom deze marketingstrategie je verkopen kan verhogen en je ber...
Ontdek praktische strategieën voor kleine bedrijven om affiliate marketing in te zetten. Leer hoe je sociale bewijskracht, door gebruikers gegenereerde content,...
Ontdek marketingstrategieën die je helpen meer affiliates te genereren en je affiliatebedrijf te laten groeien in zeven concrete stappen.