
6 affiliatie marketing fouten die bedrijven moeten vermijden
Affiliate marketing kan lastig zijn. Lees hier meer over de grootste fouten die je kunt vermijden om succesvol te worden in affiliate marketing.
Leer bewezen strategieën om je affiliate marketingcampagnes te optimaliseren voor maximale prestaties door data te analyseren en verkeer, content, aanbiedingen en landingspagina’s te verbeteren.
Ongeveer 84% van de contentuitgevers gebruikt affiliate marketing om extra webverkeer te genereren. Tegelijkertijd verdient 48% van de affiliate marketeers $20.000 per jaar, terwijl 3% meer dan $150.000 verdient. Maar het zijn die 3% die anderen inspireren om affiliate marketeer te worden.
Het zien van talloze artikelen geschreven door “affiliate goeroes” die beloven je alle tips en trucs te geven om “geld te verdienen terwijl je slaapt”, kan de indruk wekken dat affiliate marketing echt eenvoudig is. Wat ze je echter niet vertellen, is wat je moet doen als je campagnes tegenvallen. Je werkt hard, maar het conversiepercentage is bedroevend laag — wat doe je fout?
Wat je moet doen, is kijken naar de data die je hebt verzameld om te achterhalen waarom je affiliate marketingcampagnes niet presteren zoals verwacht. Zonder voldoende data die je kunt meten en analyseren, vertrouw je meer op geluk dan op hard werken – en dat is niet het doel van affiliate marketing.
Om genoeg te verdienen om je inspanningen de moeite waard te maken, heb je het juiste soort verkeer nodig, een aantrekkelijk aanbod en een eenvoudige manier om websitebezoekers om te zetten in betalende klanten. Je moet dus niet vertrouwen op onderbuikgevoelens en giswerk. Je moet weten wat werkt en wat niet om een waterdichte affiliatestrategie te bouwen die de gewenste resultaten oplevert. En dat kun je niet zonder het volgen, verzamelen en analyseren van data. Omdat affiliate marketingtrends elke dag veranderen, kun je niet gewoon een campagne aanmaken en het daarbij laten.
We begrijpen echter dat het bekijken van grote hoeveelheden data overweldigend kan zijn als je het niet begrijpt. We helpen je graag – in dit artikel leer je hoe je je campagne kunt optimaliseren met behulp van de data die je hebt verzameld.
Je affiliate marketing campagne bestaat uit verschillende elementen, elk met een specifieke rol. Je kunt je campagne zien als een machine met meerdere onderdelen en tandwielen. De tandwielen zijn:
Voor een succesvolle campagne moeten alle aspecten soepel samenwerken. Soms sluiten de aspecten niet goed op elkaar aan. Betekent dat dat je de volledige campagne moet weggooien? Nee! Je moet elk onderdeel controleren en bepalen welk deel het probleem veroorzaakt.
Misschien bestaat je webverkeer niet uit de mensen die je wilt bereiken. Of is je aanbod misschien niet duidelijk genoeg. Hier komt je data goed van pas. Na een grondige analyse kun je bepalen wat er moet worden verbeterd. Zodra je de oorzaak van het probleem vindt, kun je dat onderdeel van je campagne verbeteren en betere resultaten behalen.
Als je geld wilt verdienen met je affiliate marketingcampagnes, heb je webverkeer van relevante doelgroepen nodig. Je moet mensen aantrekken die het meest geïnteresseerd zijn in het kopen van de producten en diensten die je aanbiedt. Daarvoor heb je kwalitatief hoogwaardig verkeer naar je website nodig .
Je denkt misschien dat je door te focussen op een breder publiek meer klikken krijgt. Maar wat heb je aan veel verkeer naar je website als het niet converteert? Als verkeer van lage kwaliteit je grootste probleem is, is het tijd om je targeting aan te scherpen. Bekijk je huidige data – zijn er segmenten van je doelgroep of verkeersbronnen waaruit je de meeste conversies haalt, en zijn er plekken waar nauwelijks conversies zijn? Door deze data te analyseren kun je zien op welke gebieden je je moet richten en waar je je budget aan moet besteden.
Als je gebruik maakt van betaald verkeer in je affiliatie, kijk dan goed naar de binnenkomende data. Zorg ervoor dat je niet te veel betaalt voor verkeer dat je niet genoeg conversies oplevert.
Ik heb een (misschien wat ongebruikelijke) hobby: het bekijken van websites over alternatieve geneeskunde. Niet omdat ik erin geloof, maar omdat ik het fascinerend vind hoe mensen hun “baanbrekende” producten promoten. En voor zover ik weet, doen veel mensen die affiliate marketeer zijn voor supplementen of alternatieve geneeskunde helemaal geen moeite voor content. Meestal is er slechts één pagina op hun website die alle voordelen van hun product beschrijft, plus een link naar een landingspagina waar je het kunt kopen.
Omdat de website meestal maar een paar maanden (hooguit) online staat voordat hij verdwijnt, is reputatie en geloofwaardigheid opbouwen niet belangrijk voor de mensen achter zo’n pagina.
Jij moet er echter juist naar streven je affiliate business zo lang mogelijk draaiende te houden. Dus heb je hoogwaardige content nodig die is afgestemd op de behoeften van je doelgroep. Contentmarketing kost 62% minder dan advertenties, maar kan wel drie keer zoveel leads opleveren (bron).
Als je merkt dat je content meestal wordt ondergesneeuwd door andere artikelen of video’s en er nauwelijks interactie is, zul je aan de kwaliteit van je content moeten werken. Het belangrijkste bij het maken van je content is dat mensen niet zitten te wachten op lange lijsten met producteigenschappen.
Ze willen juist weten of het product hun probleem kan oplossen, en hoe. In plaats van alle details van elke functie op te sommen, kun je beter vertellen over de voordelen van het product en hoe het gebruikt kan worden.
Op basis van je campagnedata kun je ook ontdekken welke soort content jouw publiek het liefst ziet en hier vervolgens meer van maken .
Je inkomen is direct gekoppeld aan het type aanbod dat je hebt voor je doelgroep. Als je product precies is wat je doelgroep nodig heeft en het aanbod duidelijk is, zit je goed. Maar wat als je veel klikken krijgt, maar geen conversies?
Een van de redenen kan zijn dat je affiliate marketingcampagnes niet aansluiten bij je landingspagina’s. Ik zag eens een advertentie van een groot bedrijf dat tools voor systeemonderhoud verkoopt. In de advertentie stond dat ik de nieuwste editie van hun tool gratis 90 dagen kon proberen als ik op de link klikte. Klinkt geweldig, toch? Maar zodra ik op de CTA (call to action) klikte, bleek dat de “90 dagen gratis” alleen gold als ik een jaarlicentie kocht – au. Dat was niet wat ik had verwacht, puur vanwege de informatie in de advertentie.
Belangrijkste les? Als het aanbod op je site verschilt van dat op je landingspagina, zullen je klanten je site niet vertrouwen en vertrekken zonder iets te kopen.
De mensen die op je affiliatelinks klikken zijn nog maar één stap verwijderd van conversie.
Tenminste, zolang de landingspagina hen niet afschrikt. Heb je ooit een landingspagina verlaten omdat die niet betrouwbaar overkwam of omdat je niet kon vinden wat je zocht? Je bent zeker niet de enige.
Als je ziet dat je blog een constant aantal bezoekers heeft maar geen conversies, is dat een duidelijk teken dat er iets niet werkt zoals het hoort. Maar wat precies?
Het eerste wat je moet controleren, is of de landingspagina je bezoekers niet overweldigt met informatie. Is de tekst op de landingspagina te lang en te gedetailleerd? Heb je er meerdere links en knoppen op gezet die je lezers afleiden? Of is het aanmeldformulier veel te lang? Omdat mensen tegenwoordig druk zijn, geldt: hoe sneller en makkelijker je het maakt voor mensen om te converteren, hoe beter.
En terwijl we het toch over snelheid hebben: controleer ook hoe snel je landingspagina laadt – 47% van de bezoekers verwacht dat een website in minder dan 2 seconden laadt, en als het langer dan 3 seconden duurt, haakt 40% van de gebruikers gewoon af (bron).
Er zijn ook verschillende kleinere elementen die je kunt analyseren en verbeteren op je landingspagina’s : je CTA-knoppen, kleuren, positionering, of kopteksten en teksten. A/B-testen is hiervoor bijzonder handig. Met deze methode ontdek je welke van je verschillende CTA’s of aanbiedingen het beste converteren en kun je zo succesvolle campagnes opzetten.
De data van je affiliate campagnes is een goudmijn aan informatie. Je kunt het niet alleen gebruiken om te ontdekken wat goed werkt voor je bedrijf en hoe je je campagnes kunt verbeteren, maar je kunt er ook probleemgebieden mee opsporen. Zonder voldoende data werk je als het ware ‘blind’.
Het handmatig bijhouden en analyseren van campagnedata is echter behoorlijk lastig en tijdrovend. Daarom heeft Post Affiliate Pro alles voor je geregeld! Naast het monitoren van alle statistieken die je nodig hebt om je affiliatievaardigheden verder te verfijnen, waarschuwt het je ook voor mogelijke problemen zoals lage conversieratio’s uit je recente campagnes.
Je kunt het succes van affiliate marketing volgen door belangrijke prestatie-indicatoren te monitoren, zoals klikfrequenties, conversieratio's en de totale verkoop die wordt gegenereerd via affiliatelinks. Daarnaast kan het bijhouden van de prestaties van individuele affiliates en hun promotionele activiteiten inzicht geven in welke samenwerkingen het meest effectief zijn. Het gebruik van trackingsoftware en analysetools kan helpen het succes van affiliate marketinginspanningen te meten en te analyseren.
Om je affiliatelinks te optimaliseren kun je verschillende dingen doen, zoals het creëren van hoogwaardige content die je doelgroep aanspreekt, het promoten van je affiliatelinks via social media, e-mailmarketing en andere kanalen, en het gebruik van trackingtools om de prestaties van je affiliatelinks te analyseren en waar nodig aanpassingen te maken.
Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.
Monitor, volg en optimaliseer je affiliatecampagnes moeiteloos met Post Affiliate Pro. Krijg realtime inzichten en verhoog je marketingprestaties.
Affiliate marketing kan lastig zijn. Lees hier meer over de grootste fouten die je kunt vermijden om succesvol te worden in affiliate marketing.
Enkele tips om geloofwaardige affiliate content te schrijven die je lezers overtuigt om via jouw link een aankoop te doen.
Wil je passief inkomen verdienen met affiliate marketing? Bekijk onze gids over affiliate marketing voordat je begint.