
Hoe maak je affiliate marketing content die verkoopt?
Enkele tips om geloofwaardige affiliate content te schrijven die je lezers overtuigt om via jouw link een aankoop te doen.
Ontdek de beste manieren om affiliates aan te trekken met interactieve content. Betrek potentiële partners met generators, quizzen, video’s en meer om je affiliateprogramma te laten groeien.
Werken reclame en traditionele marketingstrategieën niet goed voor jou? Ben je op zoek naar een unieke manier om je product te promoten en je merkbekendheid te vergroten?
Dan is affiliate marketing een uitstekende oplossing voor jouw bedrijf.
Affiliate marketing is een geweldige bron van inkomsten voor een bedrijf. Het geeft je de kans op een vast inkomen en je betaalt alleen voor de resultaten van het affiliatewerk. Daarnaast is affiliate marketing ook een uitstekende manier om je verkeer te verhogen en is het een goede manier om internationaal te gaan, doordat je doelgroepen in verschillende landen kunt bereiken.
Twijfel je of het verstandig is om een vreemde jouw product te laten promoten? Hier zijn wat statistieken om je gerust te stellen:
Zoals je ziet, is affiliate marketing here to stay. En het lijkt eenvoudig, toch? Je vindt affiliates (of zij vinden jou), je maakt een affiliatelink die zij kunnen verspreiden onder hun volgers en je houdt bij hoe deze link presteert en hoeveel nieuwe klanten elke affiliate brengt.
Klinkt vrij eenvoudig, maar in de praktijk is het niet zo simpel.
Naast het feit dat er veel frauduleuze affiliates zijn – die je meestal kunt identificeren en weren met behulp van affiliate software – zijn goede affiliates niet zo makkelijk te vinden. Affiliate supersterren krijgen maandelijks talloze aanbiedingen en zijn erg kieskeurig over met welk merk ze willen samenwerken.
Wat is dan de beste manier om affiliate supersterren aan te trekken? Interactieve content. In tegenstelling tot andere bekende vormen van contentmarketing, zoals blogposts of social media content, is interactieve content aantrekkelijker en opvallender. Het heeft een hoge mate van betrokkenheid en vereist vaak meer inspanning van het merk – iets wat affiliates altijd opvalt.
Waarschijnlijk gebruik je al interactieve content in je marketingcampagnes. Maar hoe kun je die hergebruiken om affiliates aan te trekken?
Hier zijn een aantal goede ideeën.
Wil je affiliates aantrekken, dan moet je interactieve content maken die niet alleen je product laat zien, maar ook opvallend en uniek is. Daar komen interactieve generators om de hoek kijken!
Dit type interactieve content maximaliseert betrokkenheid door iemand uit te nodigen om bepaalde stappen te volgen en zo verschillende producteigenschappen te ervaren. Dit is een uitstekende manier om een affiliate kennis te laten maken met je product en de voordelen te laten zien.
Een goed voorbeeld is de Flavor Generator van Hello Fresh , een Brits bedrijf dat maaltijdboxen aanbiedt. Het bedrijf stelt speciale boxen samen met voedzame ingrediënten, die ze samen met bijpassende recepten bij klanten thuis bezorgen. Hun Flavor Generator is een mooie manier om klanten advies te geven voor het avondeten en ze vervolgens uit te nodigen een box te bestellen:
Hier zie je het resultaat met de dinerkeuzes die ze bieden op basis van de gemaakte keuzes:
Een soortgelijke generator maken kan een geweldige oplossing zijn voor jouw bedrijf als je affiliates wilt aantrekken. Dit type interactieve content is enorm boeiend, laat de uniekheid van je merk zien en goede affiliates zijn daar altijd in geïnteresseerd.
Infographics zijn het meest voorkomende type interactieve content dat door veel merken wordt gebruikt. Hoewel infographics meestal statisch zijn, zijn ze nog steeds een goede manier om affiliates én nieuwe klanten aan te trekken.
Hierom:
Infographics werken uitstekend om affiliates aan te trekken, vooral omdat deze vorm van interactieve content ze snel een overzicht geeft van je producten of diensten en ze een idee krijgen van welk merk je bent.
Hier een voorbeeld van hoe infographics gebruikt kunnen worden. Goldman Sachs, een bekende wereldwijde investeringsbank, wilde millennials aanspreken en maakte een interactieve infographic die uitlegt wie millennials zijn en hoe je ze kunt bereiken:
Deze uitgebreide infographic bevat ook responsieve grafieken, wat ook een goed voorbeeld is van interactieve content. Ze stellen lezers in staat om realtime gegevens te bekijken en dankzij animaties zijn lange uitleggen overbodig:
Wil je affiliates meer data geven over de werking van jouw bedrijf, je omzet en andere statistieken? Dan zijn infographics en responsieve grafieken daar een uitstekende manier voor. Veel affiliates zijn erg kieskeurig over de programma’s die ze kiezen, dus extra informatie over het bedrijf in de vorm van interactieve content als infographics kan zeer nuttig zijn.
Quizzen en enquêtes zijn ideaal als je de juiste affiliates wilt vinden om mee samen te werken. Dit type interactieve content stelt je in staat om:
Hier een voorbeeld van een eenvoudige enquête met waar/onwaar-vragen:
Waar/onwaar- of Ja/Nee-enquêtes zijn het beste om affiliates aan te trekken die bij jouw bedrijf passen. Je kunt de vragen aanpassen, bijvoorbeeld of ze geïnteresseerd zijn in bepaalde eigenschappen die jouw product omschrijven. Zo vind je de affiliates die bij jou passen.
Een andere uitstekende vorm van interactieve content om de juiste affiliates te vinden, zijn quizzen. Je kunt deelnemers vragen om het antwoord te kiezen dat het beste past bij hun interesse, en vervolgens de waarden van jouw bedrijf en de productkenmerken toelichten. Typische interactieve quizzen zien er zo uit:
Je kunt enquêtes en quizzen aanpassen aan je eigen wensen en er een speels element aan toevoegen. Dat deed Curalate bijvoorbeeld met hun Emoji Quiz. Emoji’s kunnen soms woorden volledig vervangen. Ze tonen ook je emotionele reactie, wat soms beter werkt dan een gewone tekstuele enquête:
Dergelijke quizzen zijn een geweldige manier om affiliates aan te trekken. Ze zijn ongebruikelijk en daardoor erg opvallend. Probeer dit type interactieve content om de juiste affiliates voor jouw bedrijf te vinden.
We leven in een wereld waar beelden de dienst uitmaken in contentmarketing. Met Instagram en Snapchat, die allerlei mogelijkheden voor afbeeldingen bieden – zoals animaties, gezichtsfilters en beeldfilters – is het moeilijk geworden om nog te verrassen met dit soort content.
Wil je affiliates aantrekken, dan moet je afbeeldingen naar een hoger niveau tillen en ze interactief maken.
Afhankelijk van je producten of diensten kun je kiezen uit bijvoorbeeld:
Lineaire video’s zijn de traditionele video’s die we gewend zijn op YouTube of Facebook. Video is sowieso al een geliefd type content in marketing. Marketeers die video inzetten, zien hun omzet 49% sneller groeien. Hier nog wat feiten die laten zien hoe invloedrijk videomarketing is:
Ook voor affiliate marketing levert het grote voordelen op. Maar wil je het naar een hoger niveau tillen, probeer dan interactieve video’s. Net als interactieve presentaties nodigen interactieve video’s kijkers uit op een reis, maar deze video’s zijn veel interactiever: de kijker krijgt keuzes en het verloop van de video hangt af van zijn of haar keuzes.
Interactieve video’s zijn een sterk voorbeeld van boeiende interactieve content. “Voor affiliate marketing zijn interactieve video’s misschien wel het meest effectieve type content, al kunnen ze vrij kostbaar zijn,” zegt Peter Gregory, marketingspecialist bij Flatfy.
Ondanks de uitdagingen die het maken van interactieve video’s met zich meebrengt, is het een effectieve manier om affiliates te prikkelen. Een van de beste voorbeelden is “Will you fit into Deloitte?”, gemaakt door het internationale bedrijf Deloitte samen met Snorkel digital video agency. Dit is een gamified interactieve video voor mensen die bij Deloitte willen werken. Het is een reis die test of de kijker past binnen het bedrijf.
Met dit voorbeeld kun je jouw interactieve video aanpassen aan je eigen wensen. Wil je affiliates aantrekken, maak dan een interactieve video als hoofdcontent van je affiliate marketingcampagne. Net als aangepaste quizzen en enquêtes is dit een geweldige manier om affiliates te vinden die perfect bij jouw merk passen.
Waarom niet wat plezier toevoegen? Quizzen, enquêtes en infographics zijn zeker een goede manier om affiliates aan te trekken, maar je kunt ook interactieve spelletjes proberen! Dit is een leuke manier om een activiteit te creëren die zowel boeiend als aantrekkelijk is.
Om een interactief spel te maken waarmee je affiliates aantrekt, moet het helemaal draaien om je bedrijf. Het moet een leuke manier zijn voor iemand om je merk te leren kennen en te bepalen of samenwerking interessant is.
Hier een aantal algemene voorbeelden van interactieve spellen die je kunt gebruiken:
Een gamified ervaring creëren is een uitstekende manier om affiliates aan te trekken. Je slaat de spijker op zijn kop, want het is gegarandeerd iets wat ze nog nooit eerder hebben gezien en waar ze nieuwsgierig naar zullen zijn.
Samenwerken met affiliates kan zeer gunstig zijn voor je merk. Maar als je de juiste wilt aantrekken, moet je dat doen met hoogwaardige interactieve content. We moedigen je aan om de ideeën uit dit artikel te gebruiken, want ze zijn zeer boeiend en zullen gegarandeerd werken om supersterren-affiliates aan te trekken!
Interactieve content verhoogt de betrokkenheid, toont de uniekheid van je merk en geeft potentiële affiliates een hands-on ervaring met je producten of diensten, waardoor je affiliateprogramma aantrekkelijker wordt.
Effectieve types zijn interactieve generators, infographics met responsieve grafieken, quizzen en enquêtes, interactieve afbeeldingen en presentaties, video's en spellen die zijn afgestemd op je merk en doelgroep.
Quizzen en enquêtes stellen je in staat om realtime feedback te verzamelen, je bedrijf te introduceren en affiliates te identificeren waarvan de waarden aansluiten bij jouw onderneming, wat zorgt voor betere samenwerkingen.
Ja. Hoewel ze meer inspanning en middelen vereisen, bieden interactieve video's en games een zeer boeiende ervaring, waardoor je hoogwaardige affiliates kunt aantrekken en behouden.
Kate Khom is een gepassioneerde schrijfster en blogger. Ze deelt graag haar tips en trucs met de lezers. Momenteel werkt ze als makelaar.
Ontgrendel meer affiliate betrokkenheid met interactieve generators, quizzen, infographics, video's en games. Leer direct toepasbare strategieën om topaffiliates aan te trekken.
Enkele tips om geloofwaardige affiliate content te schrijven die je lezers overtuigt om via jouw link een aankoop te doen.
Wil je je affiliate marketingprocessen verbeteren? Ontdek de voordelen van het gebruik van een extern affiliate systeem om snel vooruitgang te boeken.
Leer hoe je affiliate marketing freelancers inhuurt en samenwerkt om je winst te verhogen en je bedrijf te laten groeien.