Affiliate marketing versus adverteren

Affiliate marketing versus adverteren

AffiliateMarketing Advertising DigitalMarketing BusinessStrategy

Sommige mensen beweren dat affiliate marketing en adverteren hetzelfde zijn. Beide zijn immers gericht op het aantrekken van klanten en het verhogen van de verkoop. Toch is deze gedachtegang niet juist. Het einddoel mag dan hetzelfde zijn, maar de principes en werkwijzen van beide marketingstrategieën verschillen duidelijk van elkaar. We laten je alle verschillen zien zodat je kunt bepalen welke optie het beste bij jou past. Laten we beginnen met deze strijd tussen affiliate marketing en display advertising!

Voordelen van affiliate marketing

Als we het hebben over affiliate marketing versus display advertising, moeten we bij het begin beginnen. Dit betekent dat we eerst de voordelen van affiliate marketing op een rij zetten.

  1. Vanuit het perspectief van de affiliates heb je niet veel geld of ervaring nodig om te starten. Je hoeft alleen je niche te leren kennen en goed onderzoek te doen naar promotiesites.
  2. Voor merken zijn er verschillende betaalmethoden om uit te kiezen. PPS betekent dat je een percentage betaalt van elke aankoop die voortkomt uit affiliate marketing . Er is ook PPC (pay per click), waarbij je betaalt voor elke klant die naar je site wordt geleid. En tot slot is er PPL, waarbij een affiliate betaald krijgt voor elke klant die persoonlijke informatie achterlaat op een website, bijvoorbeeld door een nieuwsbrief aan te vragen.
  3. Er is geen enkel handboek dat je alles leert over affiliate marketing methodes. Iedereen heeft zijn eigen aanpak, meestal ontstaan uit ervaring. Het hangt volledig af van de niche, branche en het product, dus affiliates doen ervaring op terwijl ze leren hoe ze hun doelgroep het beste kunnen benaderen. Dit is een groot voordeel voor affiliate marketing in deze strijd tussen affiliate en display advertising. Waarom? Omdat verschillende affiliates binnen dezelfde branche verschillende doelgroepen kunnen bereiken. En dat betekent meer klanten.
Affiliate marketing vs. advertising

Voordelen van adverteren

Als we adverteren vergelijken met affiliate marketing, is het logisch om het te hebben over online/display advertenties. Beide verschijnen immers op het internet, dus dat maakt de vergelijking eerlijker. Hieronder de voordelen van display advertising.

  1. Ze bereiken een specifieke doelgroep – online advertenties worden alleen getoond aan mensen die interesse hebben in het onderwerp. Althans, dat is het uitgangspunt op basis van cookies die surfgedrag volgen. Dus als je advertenties over reizen ziet, komt dat omdat je gezocht hebt op reisbestemmingen of accommodaties, enzovoort. Dit is zonder twijfel een groot voordeel.
  2. Er zijn veel prijsgrenzen – dus ongeacht of je een kleine familiezaak bent of een groot internationaal bedrijf, je kunt zoveel geld investeren als je wilt of kunt missen. Er zijn bovendien veel verschillende betaalmethoden mogelijk, dus je hebt veel ruimte om te kiezen wat bij je past.
  3. Altijd aan te passen – dit is een groot voordeel van online adverteren ten opzichte van bijvoorbeeld tv- of buitenreclame. Als je iets wilt veranderen aan je advertenties, kan dat op elk moment, of ze nu live staan of nog in concept zijn.
Average cost of instagram post

Hoe word je meester in affiliate marketing

Om affiliate marketing te vergelijken met display advertising, moeten we vermelden dat er een paar gebieden zijn waarin affiliate marketing beter presteert. Hier zijn enkele voorbeelden:

  1. Affiliate marketing is persoonlijker dan display advertising. Goede affiliate marketing is gebaseerd op gedeelde waarden met de ontvangers. Bovendien moet de aangeboden content relevant zijn voor het publiek om effectief te zijn. Daarom moeten affiliate marketing methoden zorgvuldig worden uitgedacht.
  2. Begin met een strategie. Dat is de eerste stap bij het plannen van je bedrijf. Affiliate marketing kan veel meer opleveren dan display advertising, maar alleen als alle acties goed zijn gepland.
  3. Veel gebruikers negeren advertenties. Wanneer er een pop-up verschijnt, klikken de meesten van ons deze meteen weg en gaan verder met browsen. Hetzelfde geldt voor display advertenties. Mensen zijn zo overladen met reclame dat ze deze hebben leren negeren. Als je dus wilt winnen van adverteren met je affiliate ideeën, houd dit dan goed in gedachten. Bij directe reclame zijn marketeers vaak te opdringerig, wees dat vooral niet. Jezelf af en toe in herinnering brengen is goed, maar niet als het te vaak gebeurt.
  4. Wil je een merk, klantenbestand en netwerk opbouwen? Dan is affiliate marketing een goede keuze. Om verbindingen te leggen tussen verschillende affiliates en merchants is het verstandig om open en alert te blijven.
  5. Heb geduld. Rome is niet in één dag gebouwd en jouw affiliate marketing-imperium ook niet. Zelfs als je de beste affiliate marketingstrategie hebt opgezet, kan het even duren voordat deze winst oplevert. Geef je affiliates wat tijd om hun magie te laten werken.

Adverteren versus affiliate marketing – conclusie

Na het analyseren van adverteren versus affiliate marketing moeten we toegeven dat affiliate marketing een sterke concurrent is voor display- en directe advertenties. Affiliate marketing heeft veel overeenkomsten met adverteren, maar is universeler. Je kunt het aanpassen aan je product of doelgroep zonder talloze verschillende promotiematerialen te hoeven maken. Je hoeft alleen maar op één lijn te zitten met een affiliate of influencer en de affiliate marketing methoden bepalen die het beste passen bij jouw bedrijf en de affiliate.

Bij de vergelijking tussen adverteren en affiliate marketing hebben we je informatie gegeven om te helpen bepalen welke methode het beste bij je past. We hopen dat je wat hebt aan deze kleine affiliate encyclopedie-toelichting.

Veelgestelde vragen

Wat is het belangrijkste verschil tussen affiliate marketing en adverteren?

Affiliate marketing draait om het promoten van producten of diensten via affiliates die commissies verdienen, terwijl adverteren meestal gebruikmaakt van displayadvertenties om direct een doelgroep te bereiken. Beide hebben als doel klanten te trekken, maar verschillen in hun werkwijze en mate van personalisatie.

Wat zijn de voordelen van affiliate marketing?

Affiliate marketing biedt gepersonaliseerde strategieën, verschillende betalingsmodellen (PPS, PPC, PPL), lage instapdrempels en de mogelijkheid om via affiliates diverse doelgroepen te bereiken.

Wat zijn de voordelen van online/display adverteren?

Displayadvertenties stellen je in staat om specifieke doelgroepen te bereiken, bieden flexibele budgetopties en kunnen op elk moment eenvoudig worden aangepast aan veranderende bedrijfsbehoeften.

Wat is beter voor het opbouwen van een merk: affiliate marketing of adverteren?

Affiliate marketing is over het algemeen beter voor het opbouwen van een merk, klantenkring en netwerk vanwege de persoonlijke benadering en de focus op relaties tussen affiliates en merchants.

Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.

Lucia Halašková
Lucia Halašková
Content Editor

Verbeter je marketingstrategie

Ontdek hoe Post Affiliate Pro je kan helpen om affiliate marketing en adverteren te stroomlijnen voor maximale bedrijfsgroei.

Meer informatie

Kan affiliate marketing verkoop vervangen?
Kan affiliate marketing verkoop vervangen?

Kan affiliate marketing verkoop vervangen?

Is het de moeite waard om te investeren in affiliate marketing als je bedrijf een capabele verkoopafdeling heeft? Ontdek of affiliate marketing traditionele ver...

6 min lezen
AffiliateMarketing Sales +3

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface