9 Onmisbare Manieren om je SaaS-marketingstrategie op te Bouwen

9 Onmisbare Manieren om je SaaS-marketingstrategie op te Bouwen

SaaS Marketing ContentMarketing SEO

De SaaS (Software as a Service) industrie groeit razendsnel en daar bestaat geen twijfel over. Maar hoe zorg je er als SaaS-ondernemer voor dat jouw bedrijf de concurrentie voor blijft? Het is eigenlijk best eenvoudig! Je hebt alleen een solide SaaS-marketingstrategie nodig en je bent klaar om te gaan.

In deze blog bespreken we enkele van de meest effectieve manieren om je SaaS-bedrijf te promoten en natuurlijk hoge inkomsten te behalen.

Maar voordat we de diepte ingaan, eerst de basis.

Wat is SaaS-marketing?

Simpel gezegd is SaaS-marketing het proces van het promoten van je product om er bekendheid aan te geven en het aan een groter publiek te verkopen. Je zou kunnen denken dat SaaS-marketing hetzelfde is als elke andere marketingstrategie – je creëert een aanbod, promoot dit en verkoopt het aan je doelgroep – maar in werkelijkheid is SaaS-marketing heel anders.

Een van de belangrijkste redenen is dat SaaS-producten niet op gewone producten lijken. Ze zijn ontastbaar, dus ze hebben geen fysieke aanwezigheid. Daarom heb je een plan nodig dat zich vooral richt op digitale of online platformen. Je kunt je SaaS-bedrijf promoten via verschillende digitale kanalen en contentmarketingplatformen.

Als je bijvoorbeeld marketingautomatiseringssoftware bezit, kun je je tool promoten via SaaS contentmarketingstrategieën , zoals het schrijven van blogs met relevante zoekwoorden, het organiseren van webinars en podcasts.

SEO business planning bron

Laten we nu in detail bekijken hoe SaaS-marketing verschilt van andere vormen van marketing.

Hoe verschilt SaaS-marketing van andere vormen van marketing?

De verschillen zijn gebaseerd op bepaalde factoren. Laten we ze bekijken:

Product

SaaS-bedrijfsmodellen bieden producten en diensten die ontastbaar zijn. Het zijn softwareoplossingen die je kunt downloaden of waarop je je kunt abonneren om je bedrijfsprocessen te stroomlijnen.

Prijsstelling

De prijsmodellen spelen een grote rol in SaaS-marketingplannen. Voor je SaaS-product kun je een prijsmodel met meerdere niveaus hanteren, oftewel: je biedt verschillende abonnementen aan met verschillende prijsklassen. Zo kun je inspelen op een breder publiek met uiteenlopende budgetten en wensen.

Voor fysieke producten is de prijsstelling vrij eenvoudig, omdat je simpelweg je kosten kunt berekenen en daar een geschikde winst marge op kunt zetten.

Concurrentie

Het klopt, de concurrentie in de SaaS-industrie is enorm. Daarom moet je een buitengewone SaaS-marketingstrategie bedenken om je doelen te bereiken. Kom met de meest boeiende en interactieve content voor je marketingcampagne en pas SEO-best practices toe om je te onderscheiden van de rest.

9 manieren om je SaaS-marketingstrategie op te bouwen

1. Implementeer SaaS contentmarketing

Contentmarketing is een van de populairste en meest effectieve leadgeneratiemethoden voor elk SaaS-bedrijf. De content die je op je website publiceert, zorgt ervoor dat je doelgroep je opmerkt, en misschien zelfs bij je aanmeldt. Het is dus belangrijk dat de content die je publiceert – de blogs die je schrijft, de infographics die je maakt, de webinars en podcasts die je organiseert – allemaal aansluiten bij de behoeften en voorkeuren van je doelgroep.

Je kunt een eindeloze lijst van geschikte onderwerpen vinden om over te schrijven of te bespreken. Om dit proces eenvoudiger en sneller te maken, kun je zoekwoordentools zoals UberSuggest of LSIGraph gebruiken.

Als je eenmaal je focuszoekwoord hebt bepaald, maak je een goed onderbouwde outline gebaseerd op de zoekintentie van gebruikers. Met deze outline kun je beginnen met schrijven. Zorg ervoor dat je je primaire zoekwoord en andere gerelateerde long-tail zoekwoorden in je blog verwerkt. Dit helpt je om verkeer te genereren naar je website.

2. Probeer SEO-strategieën voor SaaS-marketing uit

Wil je het verkeer op je website verhogen? Dan moet SEO het eerste zijn waaraan je denkt. SEO (zoekmachineoptimalisatie) is namelijk nauw verbonden met SaaS contentmarketing. Het idee is om je website zo te optimaliseren dat hij op de eerste pagina’s van de zoekresultaten verschijnt.

Enkele bewezen SEO-strategieën zijn het gebruik van gerichte zoekwoorden, het schrijven van gepersonaliseerde content en linkbuilding.

Hier is een voorbeeld van een merk dat begrijpt hoe het implementeren van SEO-strategieën een bedrijf enorm kan laten groeien.

backlink profile

Canva is een tool waarmee gebruikers marketingontwerpen kunnen maken om online te delen of af te drukken. Canva biedt, naast betaalde abonnementen, gratis programma’s aan die helpen het bedrijf te laten groeien en het bereik te vergroten. Bovendien bieden ze de software gratis aan voor educatieve doeleinden en non-profits, waardoor het backlinkprofiel van het merk enorm is gegroeid. Omdat Canva backlinks kreeg van meerdere gerenommeerde bedrijven, beschouwde Google het als een betrouwbare tool, wat leidde tot een enorme verbetering in hun SERP-ranking.

Slim, toch? Dit kun jij ook toepassen. En zodra je op de eerste pagina van de zoekresultaten staat, kun je langzaam beginnen met het vragen van een vergoeding voor je tool!

3. Verken de wereld van interactieve marketing

Interactieve marketing is, zoals de naam al zegt, een model waarbij je content creëert en verspreidt waarmee je doelgroep daadwerkelijk kan interacteren. Interactieve content, zoals quizzen, betrekt het publiek beter dan statische content en biedt directe waarde. In een SaaS-omgeving helpt dit type content gebruikers met bewustwording, overweging en de besluitfase van de klantreis.

Naast quizzen zijn enkele van de populairste vormen van interactieve content: calculators, polls, enquêtes, weggeefacties, assessments, productaanbevelingen en chatbots.

LiveAgent costs calculator bron

Zo laat LiveAgent zijn gebruikers de meest kosteneffectieve helpdesk-oplossing bepalen met een interactieve calculator. Voor een websitebezoeker is dit veel makkelijker en leuker dan alle opties en prijzen apart te vergelijken en dan een beslissing te nemen.

Volgens SnapApp zegt 88% van de marketeers dat interactieve content effectief is om hun merk te onderscheiden van de concurrentie. Dit komt doordat deze vorm van content gebruikers in staat stelt om deel te nemen aan tweerichtingscommunicatie waarin ze hun mening, behoeften of voorkeuren kunnen delen. Hierdoor blijft er een blijvende indruk achter bij de gebruikers die deze content consumeren.

Laten we met een voorbeeld zien hoe je interactieve content kunt inzetten.

Function of Beauty quiz bron

Function of Beauty is een van die bedrijven die echt begrijpt hoe je het aankoopproces interactief maakt. Een bezoeker vult een korte quiz in met relevante vragen over zijn of haar voorkeuren, doelen en wensen. Klanten hoeven niet eens een productcatalogus te bekijken, want Function of Beauty kiest de producten voor hen. Deze aanpak is een groot succes geworden op social media en heeft geholpen om een uitgebreide klantenkring op te bouwen.

Op dezelfde manier kun je allerlei andere soorten interactieve content maken zoals quizzen, enquêtes, assessments, weggeefacties en chatbots om meer publiek te bereiken.

4. Bouw loyaliteit op met gratis tools

Een gratis proefperiode is het hoogtepunt van een succesvolle SaaS-marketingstrategie. Het werkt namelijk erg goed om gebruikers te overtuigen die eerste stap richting aankoop te zetten. Iedereen houdt immers van gratis dingen.

Maar de belangrijkste reden waarom gratis proefversies essentieel zijn voor een succesvolle SaaS-marketingstrategie, is dat potentiële klanten je tool kunnen ervaren en begrijpen zonder ervoor te hoeven betalen. Als ze eenmaal goed bekend zijn met je product en weten welke functies ze nodig hebben, zullen ze waarschijnlijk een abonnement nemen op je SaaS-dienst.

Wil je nog verder gaan? Maak en host dan gratis tools op je website die door iedereen gebruikt kunnen worden. Zodra mensen deze gratis tools gaan gebruiken en ze waardevol vinden, groeit de bekendheid en vraag naar je kernproducten vanzelf.

Gratis tools aanbieden is dus een zekere manier om je conversiepercentage te verhogen.

Notion Roadmap bron

Notion is een tool voor het maken van notities en projectmanagement. Je kunt deze tool gebruiken om projecten en contentgidsen te beheren, je voortgang bij te houden en nieuwe projecten efficiënt te organiseren. Het wordt wereldwijd veel gebruikt door teams en bedrijven in professionele omgevingen, en biedt een toegankelijk gratis abonnement voor individuen die het willen proberen.

5. Maak gebruik van social media marketing

Meer dan de helft van de wereldbevolking (59%) gebruikt tegenwoordig social media. Is dit geen reden genoeg voor marketeers om sociale mediaplatformen in te zetten om hun bedrijf te promoten?

Dat is het zeker.

Wil je je SaaS-product promoten op social media, volg dan deze eenvoudige stappen:

  • Ontdek welke socialmediaplatformen je doelgroep het meest gebruikt.
  • Maak hoogwaardige visuele content zoals grafieken, korte video’s, infographics, enzovoort.
  • Werk samen met influencers wiens volgers overeenkomen met je doelgroep.
  • Maak gebruik van betaalde advertenties op sociale platformen.
  • Organiseer live sessies, bijvoorbeeld via Instagram Live of Facebook Live.

Mailchimp bron

Mailchimp is een van de populairste e-mailautomatiseringstools, en dat is niet voor niets. Ze bieden niet alleen goede diensten, maar houden hun gebruikers ook betrokken via hun socialmediacontent. Ze verspreiden waardevolle en interessante content via hun sociale kanalen zodat gebruikers op de hoogte zijn van aanbiedingen en het beste uit hun producten halen.

6. Start gepersonaliseerde e-mailcampagnes

E-mailmarketing is, hoewel een van de oudste vormen van marketing, nog steeds een van de meest effectieve en betaalbare manieren om je bedrijf te promoten. Om je doelen te bereiken met e-mailmarketing, moet je wel een beknopte en persoonlijke mail schrijven. Overweeg om gratis affiliate marketing e-mailsjablonen te gebruiken, die een goede basis bieden voor effectieve berichten zonder dat je helemaal vanaf nul hoeft te beginnen.

Let op deze punten bij het opstellen van je e-mailcontent:

  • Wees persoonlijk, maar bewaak ook je grenzen. Spreek gebruikers aan met hun voornaam en schrijf op een menselijke, niet-robotachtige toon.
  • Houd je onderwerpregel kort en duidelijk.
  • Stel een e-mailkalender op met geschikte tijdstippen op basis van klantgedrag en gewoonten.
  • Gebruik een mobielvriendelijke e-mailsjabloon.
Goat Story email

In het bovenstaande voorbeeld zie je dat Goat Story de klant aanspreekt met de voornaam. Daarnaast heeft het bericht een vriendelijke toon, wat het contact persoonlijk maakt. Dit zijn slimme personalisatietactieken die je kunt toepassen in je volgende e-mailcampagne of in dagelijks klantcontact.

7. Trek aan met account-based marketing

Account-based marketing (ABM) is een groeigerichte SaaS-marketingstrategie waarbij de marketing- en salesteams samenwerken om een gepersonaliseerde klantervaring te creëren voor gezamenlijk geïdentificeerde, waardevolle prospects.

Dit begint met marketeers die leads aantrekken via sterke content en een doordacht marketingplan. Zodra de leads in de sales funnel terechtkomen, neemt het salesteam het naadloos over. Zij begeleiden de prospect door de funnel en overtuigen hen van een aankoop.

Snowflake homepage bron

Snowflake is een oplossing voor dataopslag en analyse. Het richt zich op een account-based marketingstrategie met meerdere niveaus. Door gebruik te maken van gegevens uit hun Data Cloud kunnen zij en hun klanten datagedreven beslissingen nemen om hun winst te maximaliseren.

8. Zet in op videomarketing

Om de verkoop van je SaaS-bedrijf te stimuleren, moet je zeker videomarketing proberen. We zitten momenteel in het tijdperk van videocontent, en daar je voordeel mee doen is zeker de moeite waard.

Je kunt videocontent verspreiden via je website en social media. Dit helpt om je doelgroep direct te betrekken, bespaart hun tijd (ze kunnen immers een video kijken in plaats van een hele blog te lezen) en verhoogt het conversiepercentage.

Je kunt verschillende soorten video’s maken, zoals promotievideo’s, video’s die ingaan op de pijnpunten van je klanten, of zelfs een lange instructievideo waarmee je bestaande klanten omtovert tot echte power users.

Zoals je kunt zien, gebruikt Post Affiliate Pro video’s als extra content om hun diensten te promoten, maar ook om potentiële klanten te vermaken en op te leiden in de wereld van affiliate marketing . De bovenstaande video leidt kijkers door de software van Post Affiliate Pro met visuele ondersteuning, zodat alles makkelijk te begrijpen is. Bovendien is de video opgedeeld in hoofdstukken zodat kijkers eenvoudig kunnen navigeren en delen kunnen terugkijken.

Erg slim, toch? En het helpt je ook om tijd en kosten te besparen op het onboarden van klanten via één-op-één gesprekken of meetings.

9. Haal het maximale uit review sites

Mensen hechten veel waarde aan reviews en testimonials voordat ze zich aanmelden voor producten of diensten, zeker als het om software gaat. Ze lezen de nieuwste reviews zorgvuldig om zeker te zijn dat het product of dienst aan hun wensen voldoet.

Het is daarom heel belangrijk om je SaaS-bedrijf goed te laten beoordelen op SaaS-reviewwebsites zoals G2. Positieve reviews bieden sociale bewijskracht aan potentiële klanten, wat uiteindelijk helpt bij het verbeteren van het websiteverkeer . Je moet dus zeker proberen om op zulke reviewsites vermeld te worden.

Laten we naast reviews ook kijken hoe Bethesda gebruikmaakt van door gebruikers gegenereerde content.

Bethesda homepage bron

Bethesda’s Creation Club is een bekend platform onder gamers. Hier toont Bethesda door gebruikers gemaakte mods voor hun games. Spelers kunnen mods maken en publiceren onder hun gebruikersnaam, waarna anderen ze kunnen downloaden, gebruiken en beoordelen. Al deze gebruikerscontent wordt aangeboden binnen het ecosysteem van Bethesda, waardoor ze optimaal profiteren van de input van hun klanten.

Enkele best practices voor SaaS-marketing

SaaS Marketing best practices

Bied incentives & referrals aan

Referral marketing is eigenlijk mond-tot-mondreclame in een digitale context. Je vraagt je huidige klanten om je product of dienst aan te bevelen bij kennissen, familie en vrienden via e-mail of sociale platformen als LinkedIn. Dit kan een zeer effectieve manier zijn om gekwalificeerde leads te werven die waarschijnlijk converteren.

Implementeer & verspreid interactieve content

Interactieve content is, zoals we al besproken hebben, een bijzonder krachtig en lucratief marketinginstrument. Het stelt je publiek in staat om direct in contact te komen met je merk . Je doet er dus goed aan om een geschikte interactieve contentmodule op je website in te bouwen.

Verbeter CTA’s & maak aanmelden eenvoudig

Je hebt een geoptimaliseerde website met goede content en je bezoeker is bijna overtuigd om zich aan te melden. Maar ze kunnen je CTA niet vinden. De kans is groot dat ze afhaken. Hetzelfde geldt voor lange aanmeldformulieren.

Je CTA’s moeten dus duidelijk zichtbaar zijn op je website en je aanmeldformulieren moeten kort en to-the-point zijn. Zo maak je het proces sneller en makkelijker, en vergroot je de kans op conversies aanzienlijk.

Bied uitstekende support

Werken met software kan complex zijn en je klanten kunnen regelmatig vastlopen. Ze kunnen talloze vragen hebben over functies, prijzen en abonnementen. Om al deze problemen direct op te lossen, is een uitstekende customer success-afdeling essentieel. Je kunt een chatbot op je website plaatsen die realtime werkt. Wanneer een klant of prospect een vraag heeft, kan diegene direct via de chatbot in contact komen met een salesmedewerker en direct geholpen worden.

Maak gebruik van outbound & inbound SaaS-marketing

Inbound marketing draait om het aanbieden van educatieve content zoals blogs, e-books, cursussen, infographics, webinars, productvideo’s en podcasts. Outbound marketing daarentegen is het maken en verspreiden van content waar je doelgroep niet per se naar op zoek is, zoals tv-reclames, billboards, direct mail, radio- en display-advertenties. De aanpak in beide vormen van marketing is totaal verschillend. Om het meeste uit SaaS-marketing te halen, moet je de juiste balans vinden tussen beide.

Zet in op SaaS affiliate programma’s

SaaS affiliate marketingprogramma’s zijn op referrals gebaseerde partnerships waarbij je publishers zoals dealwebsites en blogs je product laat promoten en prospects in je salesfunnel brengt. In ruil daarvoor kun je hen beloningen en incentives bieden.

Conclusie

Daar heb je het! In deze blog hebben we alles rondom SaaS besproken en hopelijk heb je hiermee genoeg handvatten om zelf aan de slag te gaan met het opzetten en uitvoeren van een SaaS-marketingstrategie die resultaat oplevert.

Maak gebruik van deze 9 praktische stappen en begin vandaag nog aan je SaaS-marketingavontuur!

Veelgestelde vragen

Hoe trek je klanten aan voor SaaS?

Je kunt klanten aantrekken voor je SaaS-bedrijf door een solide SaaS-marketingplan te volgen. Zorg ervoor dat je website SEO-geoptimaliseerd is, je content aansluit bij de zoekintentie van je doelgroep en je interactieve content maakt zoals quizzen, polls, enzovoort, dan zit je goed.

Wat maakt SaaS-marketing uniek?

SaaS-marketing is uniek omdat het een marketingplan is dat is ontworpen om software te promoten. De tactieken en strategieën die in SaaS-marketing worden gebruikt, verschillen van aard. Zo bied je bij SaaS-marketing gratis proefversies aan, terwijl je bij reguliere marketing hoogstens gratis samples van je producten kunt aanbieden.

Wat is B2B SaaS contentmarketing?

B2B SaaS contentmarketing is niets anders dan een strategie om content te creëren en te promoten die gericht is op een SaaS-bedrijfspubliek. Het idee is om SEO-geoptimaliseerde content te maken om merkbekendheid op te bouwen en de klantenkring te vergroten.

Shivani is een content marketeer bij Outgrow. Naast het schrijven van content werkt ze ook samen met het productteam om geweldige tools te creëren. Op haar vrije dagen ontdekt ze graag nieuwe cafés en geniet ze van een kopje koffie.

Shivani Mody
Shivani Mody
Gastblog Auteur

Verbeter je SaaS-marketingstrategie

Upgrade je SaaS-marketing met bewezen groeitechnieken. Ontdek tools en strategieën om je merk te versterken, leads te genereren en conversies te verhogen.

Meer informatie

4 SaaS Affiliate Programma Uitdagingen & Oplossingen
4 SaaS Affiliate Programma Uitdagingen & Oplossingen

4 SaaS Affiliate Programma Uitdagingen & Oplossingen

Enkele handige tips om de meeste uitdagingen te overwinnen die je tegenkomt bij het laten groeien van je SaaS affiliate programma.

8 min lezen
SaaS AffiliateMarketing +3
Affiliate marketing voor SaaS: hoe begin je
Affiliate marketing voor SaaS: hoe begin je

Affiliate marketing voor SaaS: hoe begin je

Ontdek hoe SaaS-bedrijven affiliate marketing kunnen inzetten voor schaalbare, risicovrije groei. Leer belangrijke strategieën, voordelen en praktische tips om ...

6 min lezen
AffiliateMarketing SaaS +3
Hoe klantensuccesdata te gebruiken voor je affiliatecampagne
Hoe klantensuccesdata te gebruiken voor je affiliatecampagne

Hoe klantensuccesdata te gebruiken voor je affiliatecampagne

Datagedreven marketing is niet nieuw, maar weinig SaaS-bedrijven gebruiken klantensuccesdata specifiek in hun affiliatecampagnes. Zo pak je het aan!

8 min lezen
CustomerSuccess AffiliateMarketing +4

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface